Biltorvets besøgstal stoppet hos FDIM
Konkurrenten BilBasen undrer sig over Biltorvets markedsføring, der taler om tredobling af besøgstal, når tallene ligger under en grænseværdi på 50.000 om ugen.
- Vi ved jo, at bilforhandlere ikke tænker i besøgstal og internetmålinger men koncentrerer sig om selve bilsalget. Men det er da yderst relevant for bilforhandlerne at se, hvor mange bilkøbere der klikker ind for at se deres varer på hylderne. Biltorvet fortæller bredt om, at de nu har 10.000 flere forhandlerbiler på nettet end os. Men hvad nytter det, hvis køberne ikke i tilstrækkelig grad klikker ind for at se dem?, spørger adm. direktør hos eBay/BilBasen, Morten Heuing.
Ifølge FDIM, Gemius og Google Analytics har Bilbasen pt. et uge-gennemsnit på 236.688 unikke besøgende for ugerne 6-9 i 2013. Og besøgstrafikken er steget med 27 procent i år i forhold til sidste år. Biltorvet ligger altså til sammenligning under 50.000 besøgende kommer det over, skal det offentliggøres, ifølge FDIMs regler.
- Langt den største del af landets bilforhandlere er stadig på BilBasen med deres biler, men nogle er ganske rigtigt stoppet som annoncører hos os for at prøve Biltorvet af og har derfor en naturlig forventning om, at Biltorvet skaffer dem kunder. Det er dem, og salget, vi bliver målt på hele tiden, siger Morten Heuing. Hen nævner desuden, at BilBasens app-download er 260.000 til sammenligning med Biltorvets 10.000, som netop er meldt ud i et kundenyhedsbrev.
Bevidst mørklægning
Fra FDIM bekræfter projektchef Peter Djurup, at Biltorvet under AutoIT stadig er medlem af foreningen af internetmedier, men har valgt at træde ud af offentliggørelse af besøgstal. Det gør 1-2 virksomheder månedligt, primært ved omlægning af sites. Det er nu tre måneder siden, Biltorvet.dk blev relanceret.
Direktør hos Biltorvet, Claus Nyboe, siger til Motor-magasinet, at mørklægningen af tallene helt bevidst er fastholdt for, at konkurrenter ikke, som det er set før, kan bruge tallene fejlagtigt i markedet.
- Vi bliver stadig kontrolleret af FDIM, og jeg står helt på mål for vores tal og meldinger til vores aktionærer, bilforhandlerne, samt bannerkøbere. Vi skal dybest set sørge for salg hos bilforhandlerne, og det får vi mange meldinger om, at vi gør via vores nye setup. Vi har i øvrigt indrettet det nye Biltorvet.dk efter, at de besøgende kun skal klikke ind på få sider. Der er ikke noget hokus-pokus i, at vi ikke vil vise vores besøgstal offentligt lige nu, siger Claus Nyboe.
Han glæder sig over målingen af kendskabsgraden i befolkningen, der er gået fra 10 til 30 procent efter massiv annoncering. Pointen har været først at få bilerne på hylderne derefter køberne og trafikken.
- Det er lidt pudsigt, at BilBasen nu udviser så stor interesse for at fortælle forhandlerne om os i en tid, hvor de selv er droppet markant i antal professionelle salgsbiler og må trække billigbiler ind fra DBA for at pumpe volumen op, selv om de lige selv har kørt en stor marketingkampagne. Jeg ser det som et udslag af, at BilBasen endnu engang forsøger at definere spillereglerne, siger Claus Nyboe.