Selvgjort er velgjort
Begrebet Made in Denmark er kendt og respekteret verden over, men efterhånden er der kun få danske virksomheder, som kan leve helt op til løftet. 50-års jubilaren JWL kan dog stadig og sætter en ære i det.
Det er vigtigt af hensyn til den høje kvalitet, holdbarheden, designet og den gode funktionalitet, som kendetegner produkterne, og som har gjort det i de 50 år, virksomheden nu har eksisteret. Også selv om virksomheden sender over 80 procent af sine produkter ud af landet til en række eksportlande, fordi kunderne ganske enkelt efterspørger dem. Det skal være de originale fra JWL. Selv i Kina.
Der er stadig flere eksportmarkeder, som JWL ikke er på. Virksomheden har i første omgang valgt at koncentrere sig om nogle af de nye industrilande, hvor potentialet er meget stort.
En ener
- Vi er nok en af de eneste og sidste produktionsvirksomheder inden for vores branche, som stadig kan påstå, at vore produkter er "made in Danmark". Det skulle de gerne være mange år endnu, men det skal selvfølgelig være økonomisk ansvarligt. Og det kræver, at vi hele tiden er i bevægelse for at effektivisere produktionen, og det er vi så, siger René Qvist Juhl, der er salgskonsulent i JWL med ansvar for trykluftskomponenterne på det danske marked og for underleverandørmarkedet i hele Skandinavien.
- Det er afgørende, at kunden får leveret varen i den rette kvalitet, til tiden og fremstillet på den mest rentable måde. Både for kunden og JWL. Det gælder både de fuldt færdige produkter og de efterhånden mange produkter, vi leverer som underleverandør til andre producenter, siger René Qvist Juhl.
- En anden vigtig faktor er, at vi udvikler. Vi har meget stor fokus på udvikling af nye produkter og modificering af de eksisterende. Vi skal konstant tilpasse os markedet og slutbrugernes ønsker og behov.
I 1963, da Johannes Wagner Lund grundlagde JWL, valgte han de tre trekanter som virksomhedens logo. De er et maskinteknisk udtryk for høj kvalitet og præcision, og de benyttes derfor stadig.
Air Boy
Et eksempel er JWLs kendte blæsepistol, Air Boy, som er testet til flere end 25 millioner aktiveringer, og som leveres med ikke færre end 25 års garanti.
Air Boy blev allerede introduceret i 1976 som en af de første blæsepistoler udført i plast i stedet for metal. Den er gennem årene blevet en af de mest kopierede blæserpistoler i verden. Der er næppe ret mange autoværksteder i Danmark, som ikke dagligt anvender den originale Air Boy. Men også en række af JWLs øvrige produkter er kendt og højt værdsat håndværktøj og uundværligt udstyr for at udføre det daglige arbejde i autobranchen men også i mange andre brancher.
Dialog med brugerne
- Autobranchen er vores største segment. Vore produkter forhandles gennem de store grossister, men vi lægger også meget stor vægt på at høre slutbrugernes meninger og hvilke ønsker, de har til vore produkter. Derfor har vi netop haft besøg fra en række autoværksteder, hvor deltagerne så virksomheden og produktionen og hørte om vore planer for blandt andet nye produkter. Deres kommentarer og tilbagemeldinger er meget vigtige, så vi kan tilpasse og rette ind. Der kom flere gode input og ideer, siger René Qvist Juhl.
- For JWL er det afgørende at være trendsætter inden for udvikling og design, og at det går igennem alt, hvad virksomheden foretager sig og dens produkter som en "rød tråd", pointerer René Qvist Juhl.
Jubilæet markeres fredag 21. juni med åbent hus.