23948sdkhjf

Saab forbereder genstart i Sverige

Den svensk-kinesiske ejer forhandler leverandøraftaler og forventer produktion senere i år.
Den svenske stolthed Saab ser ud til at få ny luft under vingerne. Fabrikken i Trollhättan er "praktisk talt klar" til at begynde på samlingen af Saab 9-3, oplyser en talsmand for National Electric Vehicle Sweden, NEVS, til Automotive News.

NEVS er ejet af en kinesisk investor, der købte Saab ud af konkursboet i august 2012, efter at den hollandske sportsvognsproducent Spyker måtte kaste håndklædet i ringen.

Virksomheden har nu ansat cirka 300 samlearbejdere, inklusive teamchefer. Produktionsstarten afhænger af igangværende forhandlinger med leverandører, og sker formentlig senere i år.

Talsmanden Michael Oestlund fortæller, at produktionsmodellen vil være meget lig den 9-3, som Saab stoppede med at bygge i 2011. Blandt de sparsomme oplysninger er, at benzinmotoren vil være med turbo. En elektrisk version, der er planlagt til salg næste år, får et større facelift.

Den nye svenske Saab 9-3 skal sælges i Europa, Kina og sandsynligvis USA senere. Planen er igen at blive et globalt mærke.

NEVS planlægger også at bygge biler på Phoenix platformen, som Saab udviklede lige før konkursen. Men der skal fjernes 20 procent dele fra den tidligere ejer General Motors først.

Phoenix platformen er meget fleksibel, som producenten kan bruge til at fremstille lige fra små til større biler på. Elbilen 9-3 skal forsynes med batterier fra søsterselskabet Beijing National Battery Technoloby, der i dag fremstiller bus-batterier.

Både NEVS og Beijing National Battery Technology ejes af Hong Kong National Modern Energy Holdings, som drives af den svensk-kinesiske entreprenør i grøn energi, Kai Johan Jiang. NEVS er 22 procent ejet af den kinesiske by Qingdao.

NEVS planlægger at bygge 120.000 9-3-biler årligt i 2016, ifølge en rapport fra analysebureauet Bloomberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079