23948sdkhjf

Sogefi Group lancerer nyt mærke

Den store filter- og undervognskoncern lancerer mærket Sogefi Pro og satser kraftigere på især tunge køretøjer i Europa.
En af verdens førende producenter inden for autodele, italienske Sogefi Group, der står bag produkterne Fram, Purflux, CoopersFiaan og Tecnocar, lancerer en ny filterserie, der specielt henvender sig til lette erhvervskøretøjer, lastbiler og busser, under navnet Sogefi Pro. 80 nye reservedelsnumre tilføjes programmet med i alt mere end 500 numre.

Sogefis produkter har herhjemme 35-40 procent af filtermarkedet gennem grossisten FTZ, mod 25 procent i Norden. Lanceringen af Sogefi Pro skal især ses i lyset af, at tungere køretøjer hver behøver 11 filtre, hvoraf seks skal skiftes årligt. Så markedet er enormt.

Andrea Taschini, eftermarkedschef hos Sogefi, fortæller, at et af målene med Sogefi Pro brandet er at gøre det lettere for Sogefis kunder at skaffe, distribuere og købe filtre. Et nyt brand skal trække på Sogefis stærke OEM arv, give en frisk start på alle europæiske markeder på samme tid og skabe gennemsigtighed.

- Udbygningen af vores produktvifte, og lanceringen af Sogefi Pro, giver vores kunder mulighed for at udvide deres tilbud på et svært marked, idet tunge køretøjer kræver højkvalitetsprodukter til også hydraulikken. Sogefi er OE-leverandør, så vi har den nødvendige know-how, og vores filtre lever op til kravene i Euro VI. Det tunge segment bliver mere og mere vigtigt for os og distributørerne, siger Andrea Taschini.

Sogefi Pro kataloget, der samkører med Tecdoc it-systemet, kan ses online på www.sogefipro.com.

Test og innovation

Motor-magasinet var inviteret til Vire i Vestfrankrig for at besøge koncernens største filterfabrik og den ene af ni udviklings- og testcentre verden over. Det er her, de globale trends omsættes til nye produkter på grund af mindre plads under nye bilers motorhjelme samt krav til bilernes formåen, brændstofforbrug og miljøkrav. OEM innovationer skyldes også downsizing, bedre oliekøling og behov for nye typer syntetiske fibre, der kan klare skifteintervaller op til 50.000 kilometer for personbiler. Samt bilfabrikkernes krav om bedre partikelseparering, brug af plastik for vægtreduktion og færre standarddesigns.

Her er opnået patenter i stribevis, også til den meget omtalte 1,6 PSA TDi motor med olieproblemer, hvor Sogefi er på trapperne med et nyt filter.

For luftfiltre forskes der i bedre støjreduktion og serviceintervaller op til 90.000 kilometer, samt genbrugsplast. Brændstoffiltre skal kunne tåle 30 procent biodiesel og ethanol 85, samt 120.000 kilometer, 5my partikelseparering og vandseparation med elektroniske detektorer. Hertil også elektronisk forvarmning af dieselen.

Specielt glaspapir

I Vire producerer 380 ansatte årligt 29,2 millioner enheder på 20.000 kvadratmeter – også til konkurrenter under andet label. R&D råder over 40 testbænke. Nogle af filtrene bliver sågar testet med sand hentet i Arizona på grund af den specielle kemiske og fysiske sammensætning! Det er også her, man har udviklet et specielt glas-papir til filtre. Syv måneder tager det at teste et nyt filter op til 60 bar tryk og under forskellige klimaforhold, før det frigives.

Markedspotentiale

Totalt sidder Sogefi worldwide på 25 procent af eftermarkedet inden for sine produktgrupper, med MannHummel som største konkurrent. Det Nordeuropæiske marked på 135 milliarder kroner dækker Sogefi 23 procent og forventer især vækst indenfor kabinefiltre, der er vokset i andel med 27 procent på tre år.

Levering sker fra tre hovedlogistikcentre i Frankrig, England og Spanien.

Inden for personbiler OEM har Sogefi 56 procent markedsandel i samarbejde med en række bilproducenter, mens eftermarkedet er 27 procent og resten industrikøretøjer og jernbane.

OE leverer Sogefi produkter indenfor oliekøling, luftkøling og affjedring til også superbiler fra Ferrari, Maserati, Mercedes, Audi, BMW og Bentley.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094