Ajour med alverdens autobranche
● Frankrigs højeste administrative ret har givet Daimler foreløbig medhold i, at Mercedes-salget ikke skal suspenderes i landet på grund af Daimlers brug af et omdiskuteret kølemiddel til klimaanlæg.
● Ford planlægger at introducre sit MyFord Touch infotainment system til bilerne for salg i Europa næste år.
● General Motors vil udbygge og styrke sig i Sydamerika for at reducere sin afhængighed af Europa.
● Omkring 5300 arbejdere på Fiats største italienske fabrik i Torino skal ikke på arbejde det meste af næste år på grund af nedgangen i det europæiske marked.
● Ford stopper produktionen af B-Max i en uge på sin rumænske fabrik næste måned for at justere til svagere efterspørgsel på det europæiske marked.
● Autoindustrien er ikke god nok til at se på sig selv objektivt og skabe fremskridt, udtaler tidligere BMW-design guruen Chris Bangle til Automotive News.
● PSA Citroën/Peugeot vil stoppe produktionen på sin Aulnay fabrik nær Paris tidligere end planlagt ved at flytte arbejdere over til andre funktioner.
● Europa-chef for Ford, Stephen Odell, udtaler, at han først forventer, at det europæiske bilmarked først genvinder sin normale styrke om 5-6 år.
● Mercedes vil bruge 15 milliarder kroner og lancere omkring 20 nye bilmodeller i Kina i løbet af de næste to år.
● Daimler forventer vækst på 15 procent i Kina i år og forsøger at få en større bid af markedet ved at udvide i mindre byer.
● Det tyrkiske bilsalg vil nå 820.000 i 2013, næsten det samme som sidste år, oplyser Kamil Basaran, chef for Fiats joint venture partner Tofa.
● Hyundai-fabriksarbejdere i Sydkorea vil forlænge deres strejke efter den de seneste lønforhandlinger, der ikke gav nogen aftale.
● Nissan oplyser at bruge mere end 37 milliarder kroner på at udvide sin kapacitet i USA, Mexico og Brasilien og vil kunne bygge mere end to millioner biler årligt i regionen næste år.
● Robert Bosch har åbnet sin anden kinesiske chassis-kontrol system fabrik i byen Chengdu