23948sdkhjf

Ladestandere på rastepladser

El-tanksteder udbydes på gunstige vilkår for at hjælpe markedet for elbiler på vej.
Der skal opstilles statsstøttede ladestandere på de bemandede rastepladser på motorvejsnettet, så det bliver muligt at køre i elbil fra den ene ende af landet til den anden i en elbil.

Ladestanderne indgår i en handlingsplan, som transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) og klima- og miljøminister Martin Lidegaard (R) har godkendt. Det er et såkaldt pilotprojekt, hvor staten tilbyder gunstige vilkår med afgiftslempelser.

- Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning og øger rækkevidden. En forudsætning for at få den nødvendige volumen elbiler er en tilstrækkelig infrastruktur både i byerne og på motorvejsnettet. Ladestanderne skal være, hvor bilisterne befinder sig, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.

Attraktivt

- Betingelserne i dette udbud er gunstige nok til, at det er attraktivt for virksomheder at sætte ladestanderne op. Det er bare en start for at prøve det af inden en total udrulning, mens der ikke er så mange elbiler, fortsætter Lærke Flader.

Hun kan hurtigt få øje på indenlandske og udenlandske energi-, olie- og elbilselskaber, der gerne vil udbyde optankning af elbiler.

Opbygning af økotankstationer

Vejenergiplanen bærer overskriften "Analyse og skitse til handlingsplan for udrulning af alternative drivmidler ved motorvejsnettet", som er udformet af Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Energistyrelsen.

- Handlingsplanen viser, hvordan vi i de kommende år kan udvikle en sammenhængende infrastruktur, der gør det muligt for bilisterne at tanke med jævne mellemrum og komme på tværs af Danmark i elbil, gasbil og på sigt brintbil, erklærer Pia Olsen Dyhr.

- Vi har et langsigtet mål om at gøre os uafhængige af fossile brændstoffer i 2050. For at realisere det må vi komme i gang med omstillingen til alternative drivmidler, istemmer Martin Lidegaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078