Avancerede elbiler udfordrer pladeværksteder
Pladesmede bliver klædt på af SKAD til at kunne reparere kulstofforstærket plast, alu, lim og strøm ved dette års lancering af BMW i3 og i8.
I døren, A- og C-søjlen benyttes limede stål- eller kunststofvanger. B-søjlen er i firedørsudgaven integreret i bagdøren. Også dørpanelet er af kulfiberstof. Bunden er opbygget af en finmasket netopbygning, der ligner tavlerne i et bistade.
Crashzonerne, der består af en konstruktion af aluminium, kulstof og stål, er limet, klinchnittet og loddet sammen. Mindre "kys" på vejene skulle kunne absorberes af konstruktionen uden buler.
Karrosseriarbejdet vil næsten udelukkende bestå af kolde sammenføjningsmetoder såsom limning og nitning, anfører kørertøjsbyggernes forening SKAD, der, som de første i Danmark, i januar 2012 introducerer et kursus indenfor de kolde sammenføjningsmetoder.
Sidepåkørsler, hvor dørpanelet bliver skadet, skal eksempelvis repareres med et patenteret fræseværktøj, hvor det gamle panel skæres ud, og et nyt anbringes.
- Den nye teknologi kan give frie karrosseriværksteder en helt ny udfordring, som SKAD følger nøje for altid at kunne forberede værkstederne på udviklingen. Som karrosseribranchens repræsentant arbejder vi hårdt for at tilføre vores medlemmer information efter vores slogan "viden er magt", udtaler Thomas Krebs, direktør hos SKAD.