23948sdkhjf

En revne i tilliden

VI KAN I DANMARK bryste os af, at vi har en af de mest velsmurte offentlige maskiner, hvor embedsmænd som regel er ubestikkelige, og hvor demokrati og offentlighed i beslutningsarbejdet medfører gennemsigtighed og fairness. Men af og til går det galt. Især hvis styrelser og lovgivende instanser glemmer, at de er folkets lønnede tjenere, og således skal varetage borgernes interesser bedst muligt ved at være lydhøre overfor gode argumenter.

AKTUELT HAR VI HER i fagbladet i denne uge fokus på autoruder under vores tema. Her vil man kunne læse om en konkret rude, der er revnet faretruende, og som alligevel er gået gennem syn. Helt efter reglerne. For synsinspektøren har gjort sit arbejde, som han skal, efter de nye ruderegler. Problemet er netop reglerne, som store dele af autoglasbranchen har kritiseret sønder og sammen i gentagne høringsrunder. Reglerne blev til under kraftig påvirkning af en erfagruppe bestående af ene den privatiserede synsbranches repræsentanter. Dermed var gode argumenter fra autoglasbranchen nærmest dømt ude.

NU HAR VI SÅ BALLADEN. For med et konkret eksempel, som man nærmest skal være døv og blind for ikke at kunne se er trafikfarligt, er der lagt op til et nyt slagsmål mellem autoglasbranchen og Trafikstyrelsen. Vi forstår godt branchens frustration. For også her på fagbladet fornemmer vi den arrogance og vi-alene-vide mentalitet, der hersker hos den regelsættende styrelse. Jo, der er behov for at bringe sagen videre politisk, når fair kommunikation ikke vinder gehør. Og måske få indført mere tjenende demokrati i kraft af et par velvoksne næser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093