Jobudbud og netværk på LinkedIn
Flere og flere virksomheder og arbejdstagere bruger de sociale medier til netværksdannelse. Netværk er en vital del af at både blive set og få kontakter.
En særlig gruppe med navnet "Jobs i autobranchen", der i dag allerede omfatter 900 medlemmer, er mødepunktet for virksomheder og dem, der søger et job i branchen. Gruppen giver mulighed for at føre arbejdsgivere og arbejdstagere sammen, hvor der er sat fokus på, at ansøgerne både kommer fra branchen og også har de fornødne kvalifikationer.
Gruppen, der blev dannet i juni 2012 af Thomas Krebs, direktør i SKAD og med eget firma, TekCoach, har som udgangspunkt haft til formål at give branchens folk en mulighed for direkte at kunne træde i kontakt med en virksomhed og præsentere sig selv.
- At bruge sociale medier som LinkedIn er en del af dagligdagen og vil få endnu større betydning for vores fremtidige jobmuligheder, Når man tager udgangspunkt i, hvor nemt det er at få en profil på LinkedIn www.linkedin.com - så kan jeg kun opfordre alle i branchen til at blive en del af dette netværk. LinkedIn giver gode muligheder for at beskrive ens kvalifikationer, erfaring og personlige forhold, hvilket giver en virksomhed et hurtigt overblik over ansøgernes evner. Samtidigt bruger jeg naturligvis også tid på at rådgive i gruppen, både virksomheder og ansøgere, hvad der skal lægges vægt på, forklarer Thomas Krebs.
- Det er vigtigt at fremstå professionelt samt naturligvis fokusere på de kvalifikationsbehov og krav, en stilling omfatter, så både virksomheden og den nye medarbejder får en rigtig god oplevelse, tilføjer han.
Gruppens stillingsannoncer omhandler alt fra lagermedarbejdere, mekanikere, værkførere, ledelsesstillinger, salgs- og markedsføring med mere alle med relation til branchen. Det er indtil videre gratis at bliver medlem i gruppen og udbyde stillinger. Gruppens diskussioner og medlemmer bliver dog nøje kontrolleret, så den gode tone kendetegner gruppens adfærd, påpeger Thomas Krebs.