23948sdkhjf

Produktionen af elbiler skifter gear

Nissan satser markant med den prisvindende familie-elbil Leaf.
Produktionen af den prisvindende familie-elbil Nissan Leaf er ved at komme op i gear, og i alliance med Renault satser Nissan "big time" på at komme i front på elektriske køretøjer.

Og der kommer til at ske rigtig meget i løbet af det næste års tid. Nissan udvider i øjeblikket sin fabrik i Sunderland i det nordlige England med en Leaf- og batteriproduktion, og til næste år igangsættes produktionen af den spritnye 100 procent eldrevne varevogn e-NV200 på Nissans fabrik i Barcelona, Spanien.

I slutningen af 2013 vil produktionskapaciteten på Leaf-modellen være på i alt 250.000 biler om året fordelt på 150.000 i USA, 50.000 i Japan og 50.000 i Europa.

- I 2016 skal vi på globalt plan have 1,5 millioner elbiler på vejene. Vi går efter kraftig vækst og vil accelerere ikke alene i Norden men i hele Europa, siger Taina Erkkilä, kommunikationsdirektør for Nissan i de nordiske og baltiske lande, til Nyhedsbladet Dansk Energi.

I alt blev der sidste år solgt over 32.000 Leaf’er på globalt plan. Japan og USA fører an med Europas 4000 styk på en slags tredjeplads. Indtil videre har Nissan leveret under 40 Leaf’er i Danmark, men kommunikationsdirektøren forventer sig meget af markedet, der udmærker sig ved et unikt net af ladeudstyr.

Såvel Clever, der ejes af SEAS-NVE og SE, som Better Place har etableret en landsdækkende infrastruktur. Nissan sælger kun Leaf fra én forhandler i København, men ambitionen er at klæde alle landets forhandlere på til den nye teknologi.

- København er en cykelby, hvor det også er let at komme rundt med Metro, S-tog og bus, konstaterer Taina Erkkilä, der forventer, at chancer for at udbrede elbiler er større i forstæderne og i den øvrige del af landet.

Ikke mindst økonomiske rammevilkår er uhyre afgørende for salget af elbiler. I øjeblikket rykker Norge. Nissan har solgt over 1000 styk til nordmænd inden for det seneste halve år. En af forklaringerne er formentlig, at Norge - udover gunstige økonomiske vilkår - har vænnet sig til elbiler via en årelang egenproduktion af den lille elbil Think.

Estland, England og Frankrig går også ganske godt, mens det ifølge Taina Erkkilä kniber mere i Danmark, Sverige og Finland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094