Verdens største dæktest på virkelig vej
Seks biler kørte 30.000 kilometer gennem Europa fra Frankrig til Sverige for at teste dæk. Det gav det det nye Micehlin Energy Saver + dæk en sejr i de tre værdier i den kommende EU-mærkning, viser tal fra Dekra.
Bilerne, ført af ni professionelle kørere, har været forsynet med topdæk, nemlig det nye Michelin Energy Saver + på to af bilerne samt dæk fra Goodyear, Bridgestone, Continental og Pirelli på de øvrige fire biler.
Testkørslen har været gennemført af den uafhængige testorganisation Dekra Test Center, og undervejs har bilerne rejst gennem 22 europæiske hovedstæder.
Mellem den 5. april og 26. juni har bilerne tilbagelagt 30.000 kilometer. For at undersøge dækkenes præstationer under realistiske køreforhold har Dekra overvåget brændstofforbruget og slitagen ved de forskellige dæk.
Michelin har arrangeret den omfattende testkørsel for at sammenligne forskellige dæks præstationer. Anledningen er EU's nye dækmærkning, som træder i kraft den 1. juli i år.
Ved en stort anlagt pressekonference på München-bryggeriet i Stockholm onsdag den 27. juni, hvor Motor-magasinet deltog, præsenterede Michelin og Dekra resultaterne fra testkørslen og fra det udviklingsarbejde, som ligger bag to nye dæk, Michelin Energy Saver + til personbiler og Agilis + for lette lastbiler.
Ifølge Dekra og Michelin viser testen, at det nye Energy Saver + dæk i snit bremser 1,2 meter kortere end sine fire hoved-konkurrenter på våd vej, at dækket har en levetid, der er 9300 kilometer bedre (samlet 47.100 kilometer over dækkets leveid) samt sparer 21 liter brændstof ekstra.
Selv om Michelin fremhæver dækket for dets energibesparende egenskaber, er det således især inden for levetid, at forskellen til konkurrenterne er markant.
Hilser dæklabel velkommen
Michelin benyttede lejligheden til at hilse den nye europæiske forordning om mærkning af dæk velkommen, selv om den kommende label med sine tre værdier ikke fortæller hele sandheden om dæk, men det er et første skridt.
Den 1. november i år indføres det nye mærkningssystem for dæk i Europa. På samme måde som hårde hvidevarer mærkes med forskellige energiklasser, vil samtlige dæk blive klassificeret ud fra, hvor godt de præsterer, hvad angår energieffektivitet, vådt underlag og støjniveau.
Formålet med den nye mærkning er at give forbrugerne objektiv information om, hvor godt et dæk præsterer sammenlignet med andre dæk på markedet samt at fremme udviklingen af og højne præstationerne for dæk i Europa.
- Vi hilser dette initiativ velkommen og ser en positiv udvikling i hele branchen gennem de nye regler. Det er et godt første skridt, som vil gøre det nemmere for forbrugerne at se forskellen i præstationer mellem de forskellige dæk inden for tre forskellige områder. Vores ambition har altid været at være et skridt foran. For os er det vigtigt at udvikle dæk, som udmærker sig inden for brændstofeffektivitet, sikkerhed og levetid. Sidstnævnte bedømmes ikke i det nye regelsæt, præcis som andre vigtige egenskaber for et dæk ikke gør det, for eksempel forskellige præstationer på tør vejbane eller på is og i sne, siger Michel Pfeiffer, markedschef hos Michelin i de nordiske lande.