23948sdkhjf

Tryg udvider sin reparationskontrol

Også andre end de 500 tilknyttede fordelsværksteder kan forvente kontrolbesøg af taksatorer for besigtigelse af kvaliteten i skadesarbejdet. 10 procent afvigelser og fem advarsler er siden oktober kontrolresultatet.
Alle landets værksteder, hvor en Tryg-forsikret bil kan blive indleveret til reparation, kan i det nye år forvente at blive kontrolleret for, om reparationsarbejdet foregår korrekt, hvor der er tale om sikkerhed omkring airbags og selestrammere samt sammenføjninger. Det bebuder taksatorchef Mogens Olesen hos Tryg Forsikring, der har givet Motor-magasinet en status efter snart tre måneders indsats for at hæve kvaliteten i reparationsarbejdet.

Baggrunden for Trygs indsats er et ønske om at hæve reparationskvaliteten, som første pioner i forsikringsbranchen, efter blandt andet massiv kritik af forsikringsbranchen gennem længere tid fra autobranchens parter, der mener, at selskaberne har haft fokus på rabatter hos værkstederne og ladet hånt om kvaliteten. Fokus på reparationskvalitet er blevet vigtig efter, at der er kommet nye, krævende ståltyper og sammenføjningsteknikker til på dagens mere sikre biler.

Ingen opsagte aftaler

Tryg, der har cirka 20 procent markedsandel af forsikringsmarkedet, har forhandlet nye samarbejdsaftaler med landets værksteder og tæller nu 500 tilknyttede såkaldte fordelsværksteder, hvor Tryg helst får repareret forsikringstagernes biler. Men bilisten har frit valg af værksted. Trygs 54 taksatorer har siden oktober besøgt en række fordelsværksteder, efter forudgående varsling, og her er der fundet 10 procent afvigelser, ligesom der er uddelt fem advarsler, hvor arbejdet måtte laves om (se boks). Ingen forhold har været så graverende, at samarbejdsaftalen er blevet opsagt af Tryg, fortæller taksatorchef Mogens Olesen.

- Vi har ikke haft til hensigt at tage flest mulige værksteder med "bukserne nede" i at lave fejl, men har som mål at hjælpe med at løfte værkstedernes kvalitet. Derfor har vi forudgående informeret om, at vi ville møde op. For hensigten er jo, i fællesskab, at nå den 100 procent rigtige reparation og bilens oprindelige crashtest-styrke, ikke at straffe værkstedet, siger Mogens Olesen. Han udtrykker utrolig stor begejstring for processen, som han kalder enestående positiv, og ikke mindst også samarbejdet med autobranchens foreninger og organisationer.

Kulturændring på vej

- Vi er i dialog med branchen om dette her, i stedet for at ligge i hver vores skyttehuller. 10 procent fejl finder vi ikke højt, selv om tallet givetvis ville være højere uden varsling. Men det er måske kommet lidt bag på os, at disse nye og høje reparationskrav fra bilfabrikkerne er nyt stof for mange værksteder. Vi kan konstatere, at behovet for information og uddannelse er til stede på værkstederne, der ofte også er frustrerede over ikke at kunne finde og læse reparationsvejledninger fra bilimportører, der i flere tilfælde ikke har teknisk support på området. Vi taler om lidt af en kulturændring i også autobranchen mod at fokusere på karrosserisiden, efter i årevis at have supporteret og uddannet branchen i mekanik, elektronik og reservedele, siger Mogens Olesen.

Vil ikke benchmarke

Målet for Tryg er at nå at kontrollere 7-8 procent af alle selskabets sammenføjningsskader ud fra skadernes led-numre. Forsikringsselskabet har set en faldende fejltendens i november, og det mener Mogens Olesen skyldes, at autobranchen har taget den øgede fokus til sig, og at viljen til forbedring er til stede. Trygs taksatorer var skeptiske i begyndelsen, men er nu, ifølge taksatorchefen, begejstrede for projektet og den faglige dialog med værkstederne, hvor fokus nu er flyttet væk fra pris og over til teknik. Tryg har ikke fået negativ feedback fra nogen sider på projektet, melder Mogens Olesen.

Forventer I at kunne påvise, at Trygs fordelsværksteder er bedre end landets øvrige værksteder i kraft af jeres udbredelse af kontrollen?[i]

- Det er ikke en del af øvelsen at benchmarke værkstederne, for der findes også mange gode udenfor Trygs regi. Men vi vil naturligvis vise erfaringerne, når talgrundlaget er bearbejdet på et tidspunkt i 2013. Formålet med kontrollen er, som sagt, at hæve reparationskvaliteten i Danmark, siger Mogens Olesen. Han håber således, med Trygs initiativ, at andre forsikringsselskaber tager bolden op, ligesom han mener, at alle bilimportører bør prioritere området. Forsikringsselskabernes brancheorganisation F&P har tilbudt at publicere links til de forskellige bilimportører, hvor reparationsvejledninger kan hentes.

Krav til dele

[i]Det vil vel koste bilisterne/forsikringstagerne, at det er dyrere for værkstederne at reparere nye biltyper?


- Jeg tror ikke, der vil blive en stor regning til forbrugerne. For det viser sig, at nogle fabriksvejledninger faktisk er billigere at følge. Vi har valgt at kræve "reparation efter forskrifterne", og derfor bliver der skiftet flere dele, hvor smedene tidligere ville have skarret. Dele skal matche OE, men vi bruger også uoriginale dele og er i dialog med disse producenter, der har en opgave i at sikre den rigtige kvalitet i delene, fortæller Mogens Olesen.

Han tilføjer, at Tryg bruger en faldende og overraskende lille andel brugte dele, og slet ikke brugt sikkerhedsudstyr, hvilket blev besluttet for flere år siden.[/i][/i]
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078