23948sdkhjf

I fejlenes tjeneste

Allan Rostgaard er tilkaldevikar til problembiler og har nu startet sit eget AR Auto/elektro nær Aarhus.
Det er uddannelsen og arbejdet gennem 12 år som installationselektriker der gør, at 32-årige Allan Rostgaard kan det dér med systematik og fejlfinding – også når andre må give op. Nu har han startet sit eget værksted AR Auto/elektro i Skjød, efter en årrække at have været freelance mekaniker på fakturabasis i smørklatten mellem det tre større Hammel, Hadsten og Hinnerup.

- Jeg arbejder systematisk, hvor andre går kold, og kan bruge et oscilloskop til udmåling af elektriske svingninger. Mange testere angiver kun en slavisk procedure ved fejlfinding, der ikke altid er vejen frem, siger Allan Rostgaard, der også har arbejdet for autoel-specialister i Aahus-området. Han sælger desuden testapparater for det store svenske Opus-testerfirma, ligesom han er certificeret til montering af bilvarmere – som længe har været et sløvt marked, ifølge Allan Rostgaard.

Løser lumske fejl

Planen er at arbejde hjemme på det nye værksted på fuld tid. Han har netop købt en firesøjlet lift som klargøringslift og råder også over en tosøjlet.

Allan Rostgaard har gennem sit freelance-arbejde som ufaglært mekaniker "lavet alt" på biler og føler selv, han dermed har været i mesterlære. Med Autodata og Tolerance i ryggen markedsfører han sig derfor også som almindelig mekaniker i lokalområdet via flyers og anden lokal markedsføring. Timeprisen er delt op med 325 kroner for mekaniker-arbejde og 385 for el/tekniker-arbejde.

- Jeg har trukket problembiler helt fra Sønderjylland, hvor det ikke bare har nyttet at skifte dele ud. Jeg har set skiftede lambdasonder, hvor det var temperaturmåleren, der målte forkert, siger Allan Rostgaard og remser op:

En VW meldte fejl på brændstofpumpen, hvor fejlen viste sig at være tærede sikringsklemmer. En Mitsubishi havde fået skiftet hele ledningsnettet uden at løse fejlen, der viste sig at være en dårlig sikring, der først fejlede når den blev varm. En Opel Astra skrev "fejltænding", som viste sig at være tilstoppede EGR-kanaler. En anden kunde havde fået at vide, at der skulle en ny styreboks i – her kunne Allan Rostgaard måle i et ledningsbundt, at modstanden ændrede sig bare ved berøring.

- Ud over at de drilske can-busser ofte giver problemer, er autoledninger så tyndt isolerede, at de smelter lynhurtigt ved kortslutning, og så er den gal, siger Allan Rostgaard.

Fingre i en Shelby

Han er forsikret for to millioner kroner og har derfor også haft fornøjelsen af at skifte komplet ledningsnet i en Ford Shelby og andre spændende biler. Desuden har han bygget to motorcykler – og fik hele tre til service efter omtale i den lokale avis.

Reservedele leveres fra Autoparts og Auto-G / Nymann Autoparts, ligesom Autoparts har tilbudt AR auto/elektro at blive kædeværksted.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078