23948sdkhjf

Åbne biler er pressede på prisen

Mange drømmer om en åben bil, men få realiserer den, fastslår cabrioletanalysen 2012 fra bilpriser.dk.
Åbne biler er en truet race Næsten halvdelen af de grundmodeller, der kunne leveres i åbne udgaver for tre år siden er gledet ud af det danske marked. Biler som Opel Tigra, Opel Astra. Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Ford Ka, Ford Focus, Saab 9, Alfa Romeo Spider er ikke længere at finde i prislisterne. Heller ikke som nye udgaver under andre navne. Forklaringen er simpel. Det er for dyrt for fornuftige danske normalforbruger at køre åbent.

I følge Bilpriser.dk’s seneste cabrioletanalyse er billigste åbne bil i 2012 målt på totaløkonomi Smart Pure Cabriolet til 1,74 kroner per kørt kilometer. Den lukkede version med samme 45 hk motor koster 1,31 kr./km. Merprisen for frisk luft er 43 øre svarende til 33 procent.

Cabrioletanalysens næstbilligste bil er Fiat 500 Cabriolet. Her koster hver kilometer 2,14 kroner. En lukket Fiat 500 med samme 69 hk motor koster 1,79 kr./km. "Frisk-luft-tillægget" er således 20 procent, og det er faktisk ret beskedent. For eksempel koster analysens totaløkonomisk set billigste "rigtigt åbne bil", Peugeot 207 VTi CC 310.000 kroner, hvilket er mere end dobbelt op i forhold til for eksempel en 207 1,4 Active - endda med nøjsom dieselmotor. Kilometerprisen for denne bil til 147.000 kroner er 1,80 kroner mod 3,49 i den åbne og mere muskelsvulmende udgave.

Som hovedregel skal man regne med, at en åben bil koster cirka en procent at købsprisen per 1000 kørte kilometer. Lidt mere for små biler og lidt mindre for dyre prestigemærker.

Mere på www.bilpriser.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078