Moderne testlinje I
Dahl Pedersen i Viborg fandt en leverandør, der både påtog sig totalentreprisen på værkstedsindretning og fungerede som samarbejdspartner fra første spadestik til sidste skrue var monteret.
Jørgen Dahl Pedersen fortæller, at han valgte Würth, fordi de havde et stort team af specialister, der ud over at kunne levere udstyret til værkstedet også kunne vejlede både i forhold til det bygningskonstruktionsmæssige og i forhold til selve indretningen af værkstedet.
- Würths specialister blev hurtigt en naturlig del af byggeprojektgruppen. De leverede støbetegninger og indretningsplaner og var på den måde med til at sikre, at det højt specialiserede værkstedsudstyr ikke kun blev monteret korrekt, men at det også blev placeret rigtigt i forhold til optimering af værkstedets arbejdsprocesser, fortæller Jørgen Dahl Pedersen.
- Opbygningen af værkstedet har på den måde været med til at sikre, at serviceopgaverne kan udføres hurtigt og effektivt, og det giver vores mekanikere mulighed for at levere den kvalitet, de gerne vil, så vores kunder har lyst til at komme og benytte værkstedet igen.
Indretningen og opbygningen af værkstedet omfattede alt lige fra ventilations- og varmeanlæg, til olieanlæg, hjulafbalancering, sporingsapparat og lifte samt en testlinje med bremseprøvefelt.
Kun lukket i fire dage
- Samarbejdet og sparringen med Würth sparede os for en masse tid, så vi kunne koncentrere os om vores arbejde og om at planlægge flytningen til det nye bilhus, som også var noget af en opgave, da vi skulle lukke et værksted ned og stå køreklar i et spritnyt bilhus fire dage senere, siger Jørgen Dahl Pedersen.
- Med det nye bilhus er vi på den ene side blevet en attraktiv samarbejdspartner for bilproducenterne, da vi lever op på til de skrappe krav til faciliteterne, som mærkevareimportørerne stiller, og på den anden side er vi blevet attraktive for kunderne, da vi lever op til deres krav om hurtig og effektiv service af høj kvalitet.
Også branchen har bemærket kvaliteterne ved det nye bilhus i Viborg, som til et arrangement i Faaborg blev kåret til Danmarks bedste Renault-forhandler i 2012.
ORSY-systemet
Ved samme lejlighed fik Dahl Pedersen implementeret flere af Würths servicekoncepter for at optimere effektiviteten.
- Det var blandt andet ORSY-systemet, som går ud på, at Würth installerer reoler og efterfølgende sørger for, at de bliver serviceret, så mekanikerne altid kan finde de nødvendige forbrugsartikler på hylderne, siger Jørgen Dahl Pedersen.
- Konceptet er med til at sikre, at værkstedet har et fornuftigt flow i indkøbet af forbrugsartikler og andre smådele samt kemiprodukter uden, at de skal binde unødigt mange penge i et stort lager, og det hjælper samtidig mekanikerne med, at de får skrevet forbrugsartikler og andre c-dele på arbejdssedlerne, så disse bliver viderefaktureret.
En del af værkstedsindretningen bestod også i at lave de nødvendige investeringer og installationer, så værkstedsindretningen ikke kun var klar til nutidens arbejdsopgaver, men også til fremtidens, som blandt andet indebærer, at værkstedet skal kunne håndtere elbiler. Sammen med værkstedsindretningen fik Dahl Pedersen samtidig lavet serviceaftaler, der betyder, at Würth løbende tilser og vedligeholder det installerede udstyr, så det altid fungerer optimalt til glæde for både mekanikerne og de kunder, som de skal servicere.