EU lader branchen i stikken med uklar vejledning
AUTIG og D.A.F. kritiserer EU-Kommissionens mislykkede forsøg på at forklare konkurrenceregler.
Listen fra Bryssel med spørgsmål og svar (frequently asked questions eller bare FAQ) får blot ros for forsøget - altså ikke resultatet - på at skabe klarhed omkring anvendelsen af reglerne i den nye gruppefritagelsesordning.
- Vi har ventet længe på dette papir og skuffelsen er derfor stor, når kommissionen ikke har benyttet lejligheden til at skabe større klarhed. Man har behændigt undgået at give svar på de mest kontroversielle spørgsmål, der har været udestående siden gruppefritagelsen trådte i kraft i 2010, erklærer direktør Frank R. Hansen, AUTIG.
- Den konsekvente anvendelse af antitrust sprogbrug gør ikke vejledningen særlig anvendelig til distribution blandt almindelige mennesker, der ikke til daglig beskæftiger sig med indviklet konkurrencelovgivning, slutter Frank R. Hansen.
Tager mange forbehold
D.A.F. svinger sig op til at kvittere for EU-Kommissionens gode hensigter, men FAQ-dokumentet kan altså kun forstås af specialiserede jurister.
- Det er noget kringlet, for at sige det mildt. Kommissionen tager forbehold for stort set det hele. Der står ligefrem, at FAQ'en ikke har til formål at give en udlægning af retstilstanden, og den foregriber hverken EU-domstolenes fortolkning af traktaten eller Kommissionens behandling af enkeltsager. Så er det, at man tænker: Hvilken betydning har FAQ'en i det hele taget, siger adm. direktør Jens Brendstrup, D.A.F.
D.A.F. om EU-Kommissionens vejledning
D.A.F.'s gennemgang af dokumentet fører til følgende konklusioner om garantier:
* Kulancedækning kan fortsat betinges af, at køretøjet er serviceret på et autoriseret værksted.
* Krav om, at service og vedligeholdelse skal ske på et autoriseret værksted, kan hverken stilles i almindelige garantier eller udvidede garantier.
* Samme gør sig også gældende, selv om den udvidede garanti udbydes af en anden end fabrik/importør/forhandler for eksempel et forsikringsselskab.
* Hvis man derimod efterfølgende (efter nogle år) tilbyder kunderne at købe en udvidet garanti, kan der godt stilles krav om service og vedligeholdelse på autoriseret værksted.
* Hvis fabriksgarantier er forskellige i de forskellige EU-lande, er det OK kun at tilbyde en kunde den garantidækning, som gælder i det land, hvor bilen er købt. Der er altså ikke pligt til at yde en eventuel bedre garantidækning, hvis bilen er købt i et andet EU-land, hvor garantidækningen er ringere.
Reservedele
D.A.F. fremhæver følgende angående reservedele:
* Det kan udgøre misbrug af dominerende stilling, når en importør gør særlige bonusser eller rabatter på sine monopoldele afhængig af, at forhandlerne også køber importørens konkurrenceudsatte.
* Kommissionen vurderer, at det kan udgøre en problematisk restriktion, hvis en importør pålægger sine reparatører en forpligtelse til at have et separat lagerrum til reservedele af andre mærker eller undlade at have dem liggende fremme i værkstedet. Omvendt må der gerne stilles krav om reservedele af andre mærker opbevares adskilt.
* Det vil efter Kommissionens opfattelse være OK, hvis en autoriseret reparatør nægter at sælge monopolreservedele til uafhængige reparatører.
* Hvis medlemmerne af et selektivt distributionssystem indbyrdes aftaler, at de ikke vil sælge monopolreservedele til uafhængige reparatører, vil deres aftale sandsynligvis være konkurrencebegrænsende.
Udstyr og data
Om teknisk information udleder D.A.F.:
* Det er lovligt, når en importør kræver, at en reparatør skal bruge (ikke eje) bestemte elektroniske diagnosticerings- eller reparationsværktøjer eller udstyr til reparation, service og vedligeholdelse er et lovligt krav, også selv om reparatøren kan skaffe sig værktøj med samme funktioner hos en anden leverandør.
* Kommissionen vurderer, at en importør, som yder rabatter eller refusioner for teknisk information på betingelse af, at reparatøren køber en bestemt mængde reservedele eller værktøj af hans mærke, risikerer at misbruge sin dominerende stilling.
* En uafhængig reparatør må ikke afskæres fra at få indsigt i eller opdatere en elektronisk servicebog eller et udprint heraf, hvis motorkøretøjsproducenten og/eller dennes autoriserede reparatører må antages at være de eneste kilder til en komplet serviceoversigt for biler af motorkøretøjsproducentens mærke.
Mærkereparatører kan ikke afvises
EU-kommissionen fastslår, at en reparatør normalt ikke må nægtes autorisation med den begrundelse, at reparatøren er autoriseret reparatør af et andet mærke, noterer D.A.F. om adgang til autoriserede netværk.
Leasingfirmaets ret
Endelig bemærker D.A.F., at EU-Kommissionen slår fast, at leasingfirmaet har en interesse i at bevare bilens restværdi, så længe der ikke er sikkerhed for, at leasingtager vil overtage ejendomsretten til køretøjet efter leasingperioden. Derfor kan leasingfirmaet kræve, at leasingtager anvender autoriseret service og vedligeholdelse.
Hvis det derimod er sikkert, at ejendomsretten vil overgå til leasingtageren, kan leasingfirmaet i princippet ikke forbyde leasingtager at benytte uafhængige værksteder eller alternative reservedele.
Læs mere: http://ec.europa.eu/competition/sectors/...