23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skat anbefaler ukorrekt pris til DMR

Elbiler kan ikke få nummerplader uden angivelse af minimumsavance.

Elbiler kan ikke indregistreres uden en minimumsavance på ni procent af hensyn til registreringsafgiften, selv om bilen er afgiftsfritaget.

Det er et udslag af de børnesygdomme, som Det Digitale Motorregister (DMR) stadig kæmper med.

Skat er klar over misèren og anbefaler at omgå fejlen ved at angive en lavere indkøbspris. Denne pragmatiske tilgang huer ikke De Danske Bilimportører, DBI.

- Det siger sig selv, at DBI’s medlemmer ikke kan opgive ukorrekte oplysninger til Skat på baggrund af en mundtlig instruktion, skriver adm. direktør Bent Mikkelsen, DBI. Han beder om en skriftlig beskrivelse af, hvordan elbiler skal håndteres.

Skat anviser en tilsvarende løsning for biler på listepris, som DBI ikke er glad for. Her har importørerne dog fået en skriftlig vejledning i, hvordan man opgiver ukorrekte priser, der tager hensyn til DMR’s begrænsninger.

Omstændelig fejlmelding

Chassisbiler kan heller ikke indregistreres korrekt. Her forsøger DBI at fastholde Skat på et løfte om, at en ombygget bil oprettes i DMR samtidig med registreringssynet, hvorefter forhandleren selv kunne indregistrere bilen som nummerpladeoperatør.

DBI anker også over en omstændelig procedure for indrapportering af fejl, selv om der praktisk taget ikke kan nyregistreres biler her i landet, såfremt Skat har problemer med at optage oplysninger fra DBI.

Skat og DBI mødes i næste uge for at drøfte problemerne og samarbejdet om DMR’s version 2 til vinter. DBI inviterer Skat til Skandinavisk Motorkompagni i Brøndby for at få et førstehåndsindtryk af forholdene.

- Systemet fungerer godt for almindelige biler, der ikke skiller sig ud fra mængden, men der er en udfordring ved køretøjer med specielle forhold, opsummerer chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, DBI.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04