23948sdkhjf

Toyota er klodens mest værdifulde bilmærke

Kvalitet og pris betyder, at det 75 år gamle japanske bilmærke topper en analyse foran Mercedes, BMW og Honda.
For niende år i træk topper Toyota listen over de mest værdifulde bilmærker, og netop i år fejrer Toyota 75-året for selskabets start. Det er bureauet Interbrand, der står for oplysningerne på listen Best Global Brands 2012 over de 100 mest værdifulde selskaber og brands. Toyota topper med en værdi af 30,3 milliarder dollars, der svarer til 175 milliarder kroner. Dobbelt så meget som Nike og Ikea, efterfulgt af Mercedes med 30,1 milliarder dollars og BMW med 29,1 milliarder dollars.

De tre bilselskaber er gået frem med henholdsvis 9, 10 og 18 procent siden sidste vurdering. På fjerdepladsen kommer Honda med 17,3 milliarder dollar, minus 11 procent som uden tvivl skyldes de mange problemer sidste år med jordskælv og oversvømmelser i Thailand. VW er nummer fem, Ford nummer seks, Hyundai nummer syv, Audi nummer otte, Porsche nummer ni, og Nissan nummer 10 foran Kia som nummer 11.

Coca Cola indtager førstepladsen i den samlede liste, hvor Toyota er nummer ti blandt verdens bedst kendte brands.

75 års jubilæum

I midten af 30’erne så en initiativrig japaner, Kiichiro Toyoda muligheden for at masseproducere biler. Det er altså kun 75 år siden, at det selskab, som topper listen over de mest værdifulde bilkoncerner, startede. Ganske imponerende.

Siden begyndelsen er der rullet mere end 200 millioner biler ud af fabrikkerne, og Toyota er repræsenteret i mere end 170 lande. Corolla-serien er den mest populære bilserie på kloden med mere end 39 millioner enheder i de 11 generationer, den er fremstillet i.

Præsident Akio Toyoda, barnebarn af grundlæggeren, udtaler i anledning af jubilæet, at man har bestræbt sig på at levere kvalitet, som er det primære mål hos alle 300.000 ansatte i organisationen world wide. Det med kvaliteten er korrekt, måske lige med undtagelse af de seneste problemer, primært i USA, der gav dårlig omtale, men det er aldrig oplyst hvad der i grunden var galt.

Storm i et glas vand

Måske var det hele en storm i et glas vand, for ingen kan benægte, at fra første færd i USA og Europa har de japanske bilers kvalitet lært alle andre, hvordan man skal fremstille en ny bilmodel uden de sædvanlige mange kvalitetsproblemer ved de første serviceeftersyn. Bilerne var måske lidt kønsløse og anonyme i de første mange år, men kvaliteten solgte biler som vigtigste parameter.

Inden for hybrid-teknologien er Toyota førende. Selskabets ledelse har netop oplyst, at der kommer 21 nye hybridmodeller de næste tre år.

Familien bag verdens mest værdifulde bilselskab er stadig den samme som i midten af 30"erne. Familiens navn er Toyoda, mens bilernes navn er Toyota - hvilket blev ændret ret hurtigt efter starten, Toyota består af færre tegn i det japanske alfabet end Toyoda.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078