23948sdkhjf

Skattereform rammer diesel- og firmabiler

Højere udligningsafgift og længere tid med høj afgift på fri bil.
Det bliver dyrere at køre diesel. Regeringens aftale med Venstre og Konservative om skattereformen konfirmerer stigningerne i S-R-SF-regeringens udspil fra 29. maj. Aftalen blev indgået fredag 22. juni, men først over weekenden er detaljerne kommet på plads.

I første omgang øges udligningsafgiften med knap 52 procent i 2013. Ejerafgiften øges med 1020 kroner for en bil, der kører 17 kilometer per liter diesel. Forhøjelsen er 820 kroner for en bil, der kører 21 kilometer per liter diesel, fremgik det af trepartiregeringens udspil.

Derefter stiger udligningsafgiften 1,8 procent i 2014 og 2015, og herefter pristalsreguleres den årligt med nettoprisindekset.

Udgangspunktet for engangsforhøjelsen i 2013 er en gennemsnitlig kørsel for nye person og varebiler på omkring 22.000 kilometer om året.

Vægt- og ejerafgifter forhøjes med 1,8 procent årligt i de næste otte år fra 2013 til og med 2020.

Salgspukkel i december udjævnes

Miljøtillægget for fri bil forhøjes med 50 procent. Ifølge aftalen vil det betyde ekstra 750 kroner for en benzindreven bil (13,9 km/liter), der koster 3160 kroner i årlig ejerafgift. Dermed øges tilskyndelsen til at anskaffe mere brændstoføkonomiske firmabiler, lyder begrundelsen.

Decemberpuklen for salg af firmabiler udlignes. I fremtiden nedsættes beskatningsgrundlaget til 75 procent af nyvognsprisen efter 36 fulde måneder efter datoen for indregistreringen og ikke blot to år efter indregistreringsåret.

I dag kan nedsættelsen ske ned til 25 måneder efter købet, hvis bil indregistreres i december, så den fulde beskatning kun gælder december og to kalenderår.

Denne stramning træder i kraft 1. januar 2013. Formentlig bliver skatteændringerne vedtaget i midten af september, når Folketinget alligevel afbryder sommerpausen for at førstebehandle finanslovforslaget.

Pengene fundet til forlængelse af nulafgifter

Nulafgiften for elbiler forlænget til og med 2015. Fritagelsen for registrerings-, vægt- og ejerafgifter udløber ved årsskiftet. Brintbiler nyder også godt af nulafgifter til og med 2015, men ikke hybridbiler.

Både den tidligere og den nuværende regering har bebudet forlængelsen uden at fremsætte det nødvendige lovforslag. Det formelle argument for den sendrægtige udskydelse er, at man først skulle finde finansieringen.

Den hentes hos dieselbilerne, der skal betale 730 millioner kroner mere i udligningsafgift i 2013. De 650 millioner bruges til nulafgiften for el- og brintbiler i de næste tre år. Resten af indtægterne fra den forhøjede udligningsafgift bruges til dækning af udgifter ved skattereformen.

De fem aftalepartier nævner intet om en reform af bilafgifter. Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) har tidligere sagt, at bilafgiftsreformen skal laves uafhængigt af skattereformen.

Hele skattereformaftalen kan ses her:

http://fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078