23948sdkhjf

Kræver automat-nødbremse på alle nye biler

FDM tilslutter sig Euro NCAP-krav om, at alle nye bilmodeller skal have automatiske nødbremser, hvis de fra 2014 skal have topkarakter i sikkerhedstesten, samt at systemet skal gøres obligatorisk i EU og afgiftsfritages herhjemme på linje med ABS-bremser og antiudskridningssystemet ESC.

De seneste års biludvikling har primært haft fokus på kollisionssikkerheden. Nu vil den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP udbrede sikkerhedsudstyr, der helt kan forhindre et sammenstød i at opstå.

Autonomous Emergency Breaking system (AEB) virker ved hjælp af et kamera i forruden, der kan aktivere bilens bremser, hvis føreren for eksempel overser, at bilen foran holder stille. AEB reducerer antallet af alvorlige ulykker med 27 procent, viser en Euro NCAP undersøgelse som også opgør, at 79 procent af alle solgte biler i Europa ikke kan fås med automatisk nødbremse.

På sin 15-års jubilæumsdag havde Euro NCAP inviteret politikere og repræsentanter for bilbranchen til en stort anlagt demonstration af den automatiske nødbremse i Bruxelles. Her udtalte generalsekretæren for Euro NCAP, Michiel van Ratingen, at en hurtig udbredelse af dette sikkerhedsudstyr vil gøre det muligt for EU-landene at nå deres erklærede mål om at reducere antallet af trafikdræbte med 50 procent i 2020 i forhold til 2010.

I dag er det primært luksusmærker som Volvo og Mercedes, der satser på at have udstyret monteret som standard i stort set alle deres nye biler, mens mærker som Audi, Land Rover, Mazda, Honda, Ford og VW er begyndt at tilbyde flere af deres modeller med det roste sikkerhedsudstyr mod merpris.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083