23948sdkhjf

Mikro-biler dumper i rustbeskyttelse

Rustbeskyttelsen i mikrobilerne er så mangelfuld, at en supplerende rustbeskyttelse er nødvendig, hvis ikke bilerne skal rust væk på få år. Det viser en grundig gennemgang, som FDM har foretaget af en række af danskernes foretrukne favoritbiler.

De små biler går langt på literen, kører godt og er billige med nybilpriser fra 80.000 kroner. Mikrobiler er på få år blevet de foretrukne køretøjer hos mange danskere, og de er relativt veludstyrede. Men ikke hvad angår rustbeskyttelse, oplyser FDM, der har undersøgt fire biler i klassen: Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo, hvor de to sidste er identiske med Skoda Citigo, VW Up, Citroën C1 og Peugeot 107.

Resultatet fra FDM er, at rustbeskyttelsen i alle tilfælde var enten mangelfuld eller ikke eksisterende. Hvis ikke bilejerne vælger at rustbeskytte billigbilerne for cirka 3000-4000 kroner for en førstegangsbehandling, får bilerne et værditab.

VW Up og søstermodeller fra Seat og Skoda blev forleden kåret til årets bil i Danmark 2013. Det samme blev Simca 1307-1308 for en del år siden, men efter få år var bilerne væk på grund af rust.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062