23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Højere dieselafgift skader miljø

Konservative efterlyser forgæves miljøanalyse, der begrunder indgrebet mod dieselbiler.

Det er dårligt for miljøet at øge udligningsafgiften, fastslog politisk ordfører Benedikte Kiær (K) i Folketingets afslutningsdebat.

Hun brugte Folketingets afslutningsdebat i sidste uge til at få svar på, hvorfor det er en god idé med en højere udligningsafgift.

- Det er pakket ind i grøn forklædning. Skatteministeriets egen rapport om registreringsafgiften fremhæver, at en større andel af dieselbiler - vel at mærke med partikelfilter - har en gavnlig effekt på miljøet. Det er meget bedre for miljøet både med hensyn til udledning af CO2 og partikelforurening, at man kører rundt i en sådan lille dyt med partikelfilter, sagde den konservative politiker.

Svaret fra politisk ordfører Jesper Petersen (SF) var en henvisning til Det økologiske Råds blåstempling af indgrebet som et miljøfremskridt.

- Det økologiske Råd roser dette element i skattereformen, og det må man tage som en stærk grøn anbefaling. De kunne godt tænke sig endnu mere. Det får de, når vi laver en omlægning af registreringsafgiften, de grønne initiativer i energiforliget og Miljøministeriets ressourcestrategi, sagde Jesper Petersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112|instance-web04