Masser af messestof
EN AF DE TING, der bør blive vendt blandt såvel grossister, leverandører og mekanikere, er de tre års garanti på reservedele, som flere af branchens store leverandører yder i dag. Heri ligger flere problemer, som en brancheaktør skriver på side 31 i denne uge: Vil værkstederne indestå for hele reparationen, inklusive følgeskader? Og hvad med arbejdslønnen? Er værkstederne desuden klar til at tage konflikten med deres kunder og forklare, at sliddele som et batteri, en tandrem eller en udstødning ikke nødvendigvis er omfattet af garantien? For det er langtfra sikkert, at slutbrugerne kan skelne mellem en sliddel, en dårlig reparation eller en fabrikationsfejl. Hvis ikke branchen selv kan tage hul på fortolkningen af disse nye garantier, skal vi nok få hjælp af FDM. Bilisternes forbrugerorganisation står som bekendt i spidsen for det nu godkendte Ankenævn for Biler, der drives i samarbejde med autobranchens organisationer, og hvor forbrugerne fremover får bedre vilkår, som man også kan læse om i denne uges fagblad.