23948sdkhjf

Autobutler.dk melder D.A.F. til pressenævnet

D.A.F. har afvist at bringe et genmæle fra Autobutler på sin hjemmeside til kritik af udbudssitet, fremført af to vægtige D.A.F.-medlemmer. Motor-magasinet bringer her kritik og modsvar.
Udbudssitet på internettet for værkstedsarbejde, Autobutler.dk, har meldt Danmarks Automobilforhandler Forening til Pressenævnet. Det er sket, fordi D.A.F. ikke ønsker at bringe et indlæg fra adm. direktør i Autobutler Aps, Christian Legêne, som modsvar til kritik af Autobutler fremført på D.A.F.s hjemmeside.

- En del af vores kunder er mærkeværksteder, og det er ikke rimeligt, at vi ikke får lov til at komme til orde i forhold til den kritik, som vores nuværende og potentielle kunder har kunnet læse på D.A.F.s hjemmeside, siger Christian Legêne.

I indlægget på hjemmesiden advarer to markante D.A.F.-medlemmer mod Autobutlers forretningsmodel, som de mener går ud på at dumpe priserne på et i forvejen presset marked og gør det uigennemskueligt for forbrugerne, hvad de får for deres penge, lyder kritikken.

Adm. direktør Hans-Jørgen Jørgensen hos Als Motor A/S, der sidder i D.A.F.-bestyrelsen, er bevidst om, at Autobutler markedsfører sig med autoriserede værksteder.

- Men jeg medvirker ikke til den prisdumping, som Autobutler står for. Markedet er presset nok i forvejen, og i vores del af landet, Sønderjylland, mærker vi desuden presset fra Tyskland. Jeg er af den overbevisning, at det på langt sigt lønner sig bedst at tage den pris for ydelserne, som de skal koste – og samtidig sætte kvaliteten, og dermed bilejernes tryghed, i højsædet, fremfører Hans-Jørgen-Jørgensen.

Han peger desuden på, at den store fokus på prisen, som Autobutlers model fører med sig, i realiteten gør det uklart for forbrugerne, præcis hvilken ydelse og kvalitet, de får for pengene.

- Det er simpelthen en sammenblanding af æbler og pærer. Forbrugerne bliver ladt i stikken, fordi de ikke reelt kan gennemskue, om reparationerne bliver udført på en kvalitetsmæssig forsvarlig måde, siger han. I hans egen forretning tilbyder Hans-Jørgen Jørgensen kunderne en prisgaranti. Kunder, der møder op med et skriftligt tilbud fra anden side på en given reparation, bliver derfor tilbudt at få reparationen udført til samme pris hos Als Motor.

- På den måde ved forbrugeren præcis, hvad han får for sine penge, fremfører Hans-Jørgen Jørgensen.

Fordyrende mellemled

Per Weiskvist, indehaver af Bilcenter Fyn A/S, peger i indlægget på et andet problem:

- Jeg kan ikke se behovet for et mellemled mellem eftermarkedet og bilejerne. Autobutler bidrager jo ikke med noget positivt – hverken for forhandlere eller for forbrugerne. Og da et mellemled jo også skal tjene penge, så er det blot et fordyrende indslag på markedet. Og der er i sidste ende kun kunderne til at betale, siger han. Også Per Weiskvist fremhæver, at Autobutlers forretningsmodel sætter kvaliteten – og dermed sikkerheden – på spil.

- I værkstedernes iver efter at vinde auktionerne må man forvente, at sikkerheden og kvaliteten bliver forringet. Det er i mine øjne ikke en holdbar metode. Kvaliteten af reparationerne og kundernes sikkerhed må og skal være det centrale, siger han.

Tysk eksempel

I sit afviste indlæg fremdrager Autobutler-direktør Christian Legêne en fortælling om en navngivet privatkunde, der, via Autobutler, fik tre tilbud på dansk værkstedsarbejde, hvoraf det billigste lå godt 35 procent under et tilbud fra et tysk værksted. I sit indlæg skriver Legêne:

"Det er bare ét eksempel på, at autobutlers arbejde med at gøre markedet gennemsigtigt og skabe et brugerstyret bedømmelsessystem får bilisterne til at blive hjemme i Danmark. Og forbrugerne bliver ikke ladt i stikken, som Hans-Jørgen Jørgesen og Per Weisskvist fra Bilcenter Fyn A/S mener. De værksteder, der er tilknyttet os, skal følge FDMs reparationsaftale og kan ydermere krydse af, hvis de ønsker service efter fabriksforskrifterne. Og hvis kvaliteten ikke er i orden, har bilejerne mulighed for at give værkstedet en lav bedømmelse. Det har værkstederne respekt for, så de opper sig og har i gennemsnit en rating på 4,5 ud af 5 mulige point hos os.

Hvis Als Motor A/S bare én gang havde benyttet sig af det abonnement, de havde hos os i et helt år, ville kritikken fra HJJ være baseret på andet end fordomme og politisk modstand. Det er imidlertid altid tilladt at blive klogere. Begge er velkommen til at få en prøveperiode hos autobutler.dk.

På D.A.F.s hjemmeside kan vi jo se, at D.A.F.-værkstederne mangler arbejde, og at D.A.F. kun giver medlemmerne det råd at bruge tiden på kurser i stedet for at skaffe kunder i butikken. Hvis de tager imod tilbuddet, så opdager de og D.A.F. måske også, hvorfor autobutler.dk ApS i maj fik to E-handelspriser. Vi skaber gennemsigtighed - og er med til at holde kunderne i Danmark.

D.A.F. gør derimod alt for at stavnsbinde kunderne og gøre markedet uigennemsigtigt. Hvorfor er begrebet "basiseftersyn" for eksempel opstået? Importørerne og mærkeværkstederne gør jo ellers alt, hvad de kan, for at påtvinge resten af branchen, at service skal ske efter fabriksforskrifterne.

Dette, kombineret med talrige eksempler på prisgaranti, årelange garantier for at fastlåse kunden samt differentierede priser, afhængig af bilens alder eller mærke, efterlader vel næppe et billede, hvor kunden får gennemsigtighed, eller der skabes grundlag for loyalitet hos de danske bilejere.

Hvis importørerne havde interessen i at give branchen, og herunder autobutler.dk, adgang til data, som nøjagtigt beskriver, hvad et givent arbejde skal indeholde, kunne vi jo gøre fælles front for at sikre, at alt arbejde, som formidles via internettet, strengt taget ville følge nøjagtigt de samme retningslinjer.

HHJ tilbyder i øvrigt selv prisgaranti. Hvorfor gør han det, hvis kunderne går efter kvalitet? Er kvalitet da dyrere hos ham end andre steder, da prisgarantien selvsagt ikke gives, med mindre indholdet i tilbuddene er identiske?"

Derfor afviste D.A.F.

Fra D.A.F. siger direktør Jens Brendstrup, at man har afvist at bringe Autobutlers indlæg, fordi daf.dk er et medlemsforum i en privat organisation, der ikke modtager mediestøtte eller har offentlige forpligtelser. Han står derfor uforstående overfor, at Autobutler søger at øve pression ved at indklage D.A.F. for Pressenævnet. Jens Brendstrup tilføjer, at medlemmerne på D.A.F.s nylige generalforsamling udtrykte stærk utilfredshed med udbudssites generelt og Autobutler i særdeleshed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078