Mandag den 17. september sendte DR1 programmet "Bag Facaden", som handlede om systematisk svindel med kilometertal på brugte biler. DR1 kunne oplyse, at brugtvognsforhandleren Match Automobiler har solgt biler, hvor kilometertællerne er manipulerede, så de viser færre kilometer, end bilerne reelt har kørt.
Bestyrelsen i Danmarks Automobilforhandler Forening ekskluderede allerede i august måned Match Automobiler af foreningen med baggrund i manglende efterlevelse af foreningens vedtægter.
- D.A.F. accepterer ikke svindel med kilometertællere eller andre former for ulovlige metoder. Vores prompte reaktion med at ekskludere Match Automobiler er et tydeligt bevis herpå, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i D.A.F., ifølge en pressemeddelelse.
Han understreger ligeledes, at et medlemskab af D.A.F. er ensbetydende med god service og troværdigt bilkøb.
Troværdigheden er afgørendePå Match Automobilers hjemmeside florerer D.A.F.s logo fortsat. Den manglende forretningsmoral, som Match Automobiler udviser, rammer skyldfrie forhandlere. Eksempelvis beklikkes forretningsmoralen hos de forhandlere, som har navnelighed med den stribe af forretninger, ejerne bag Match Automobiler løbende har åbnet og derefter lukket igen, oplyser foreningen.
- D.A.F.-logoet, som kun medlemmer kan anvende, betragtes af kunderne som et kvalitetsstempel, og denne tillid må der ikke rokkes ved, fastslår Jens Brendstrup. Derfor arbejder D.A.F. nu på at få nedlagt fogedforbud mod Match Automobilers brug af foreningens logo.
Mulige ændringer i kriterierFor at forhindre lignende episoder i at opstå fremover vil D.A.F. undersøge, om det er nødvendigt med ændringer i de kriterier, som virksomheder, der ønsker at blive medlem af foreningen, skal opfylde. Målet er at komme forhandlere med potentielle ulovlige intentioner til livs, inden de bliver registreret som medlem.
D.A.F. har taget kontakt til DR for at få "Bag Facaden"-redaktionen til at orientere seerne om, at foreningen har ekskluderet Match Automobiler. Det fremgik ikke af programmet den 17. september, selv om D.A.F. af flere omgange havde kontakt til DR, inden udsendelsen var færdigredigeret.
DR1-redaktionen havde heller ikke medtaget i sin udsendelse, at den europæiske organisation for autoreparatører og forhandlere, CECRA, har opfordret EU kommissionen til at se på kilometersnyd snarest muligt. Forslaget er at danne et fælles europæisk bilregister, eventuelt som det belgiske forbillede Car-pass. Heri skal bilers kilometertal registreres ved såvel syn som værkstedsbesøg for at følge bilernes historik.