23948sdkhjf

Blev bedste nordiske hold i Rallye Monte-Carlo Historique

Nr. 12 ud af 326 i Monte er o.k. for Lars Bækkelund og Arne Pagh.
Efter fantastisk bilkørsel de sidste fire døgn i Rallye Monte-Carlo Historique bragte Lars Bækkelund og Arne Pagh deres lille Fiat 128 Coupé frem fra nr. 226 til en slutplacering som nr. 12. Ikke mindst de sidste tre krævende specialetaper i bjergene nord for Monaco på mørke og delvis isglatte veje, De lange knives nat, var sagen for det danske rallyhold. Alligevel var de kun lige akkurat tilfredse:

- Efter omstændighederne er det o.k. Løbet bliver mere og mere barsk for hvert år. Vi betaler dyrt for vores fejlkørsel i lørdags, uden den havde vi været nr. 5, siger Lars Bækkelund på havnen i Monaco efter at have sovet et par timer.

Og han tilføjer:

- Man satser jo ikke det sidste, når man har fået 2000 ekstra strafpoint i starten af løbet.

- Der er mange dygtige konkurrenter, så vi havde ikke vundet selv uden uheldet, tilføjer codriver Arne Pagh.

- Men vi ligger i top på de fleste specialetaper, og det er jeg stolt af.

Tolvtepladsen betød også, at Bækkelund blev bedste nordiske kører i løbet.

Mange professionelle rallykørere med topresultater fra den moderne udgave af Rallye Monte-Carlo var med i løbets historiske udgave. Bedst gik det for belgieren Bruno Thiry, der blev nr. 4 i en Ford Fiesta.

Dansk hold i Monte plaget af uheld

Danske kørere har tradition for at gennemføre Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største og mest krævende historiske rally. Men i år gik det anderledes.

Bent Mikkelsen og Arne Pagh døjede med elektriske problemer på deres Alfa Romeo 1750 GTV, og holdet kunne ikke få bilen ud på løbets sidste nat, De lange knives nat, selv om der blev repareret flittigt.

- Vi havde hverken lys på bilen for eller bag, så vi stillede den tilbage i parc fermé. Uheld er en del af motorsport, men vores mekanikere kæmpede alt, de kunne, sagde Bent Mikkelsen efter løbet.

Lidt bedre gik det for Peter Karlsen og Lasse Moisgaard Poulsen. De havde på et tidspunkt deres VW Golf GTI helt oppe på en placering som nr. 31.

- På løbets næstsidste specialetape gik en drivaksel i stykker, så vi måtte reparere i mørke midt på prøven. Vi fik bilen i mål lige inden for respittiden, men det holdt hårdt, fortæller Peter Karlsen. Holdet blev nr. 215 ud af 249 fuldførende.

Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard, der kender løbet ud og ind, var kommet godt fra start og lå nr. 146 i deres Austin Mini efter lørdagens etape.

- Natten til søndag blev mit team ramt af sygdom, så vi måtte vælge ikke at stille til start søndag morgen, fortæller Preben Kristoffersen.

Rallye Monte-Carlo Historique, 100 års jubilæumsudgaven af det berømte løb, blev vundet af Mario Sala og Maurizio Torlasco i en Porsche 911.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094