23948sdkhjf

Når nok er nok

EFTER FYLDTE PÅSKEÆG og påskefrokostmaver har mange af os sikkert fået stillet appetitten hvad mad og søde sager angår. Men i andre henseender er der plads til mere. I autobranchen kan vi i denne uge berette om appetit på både øget konkurrence, image og indtægt. Nethandels-sitet Bilbasen er for eksempel vendt tilbage med sit svar til bilforhandlernes krav om en ændret prisstruktur. Det vækker ikke stor begejstring, om end der er pil opad for de gode intentioner. Så nu accelererer bilforhandlerne ganske givet deres mål om øget konkurrence inden for nethandel, om end det bliver svært at hamle op med giganten Bilbasen og det tilhørende Bilinfo. Et samlet oprør blandt forhandlerne vil kræve korpsånd – og den er vi ikke vant til at se så meget til i en ultra-konkurrencepræget branche, hvor man traditionelt hytter sit eget. Brancheforeningerne må ikke opfordre til boykot. Om det kan komme så vidt på anden vis, må de næste uger vise. For er nok mon nok nu – eller bider forhandlerne i det sure æble og betaler ved kasse et, fordi de reelt får mest for pengene hos Bilbasen? Og melder konkurrencemyndighederne sig på banen for at forfølge noget, der ligner et monopol? Vi følger sagen med spænding.

LIGE VED SIDEN AF Bilbasen, i Smilets By Aarhus, har den agtværdige gamle grossistvirksomhed CAC mundvigene opad. Her har man skabt endnu en ny værkstedskæde i bestræbelserne på at konkurrere med både sin egen AutoPartner samt de øvrige grossisters kæder om at tiltrække de stadig mange frie værksteder, der endnu ikke er med i en af de efterhånden også mange værkstedskæder. Konceptet er enkelhed og frihed. I denne del af branchen, hvor det handler om at handle med så mange reservedele som muligt, er nok åbenbart ikke nok endnu for at øge konkurrencen.

DE SNÆVRE MARGINALER i den hårde konkurrence får desværre nogle værksteder til at bevæge sig på grænsen af det tilladelige – og nogle gange over. Det får til gengæld nogle bilkøbere og værkstedskunder til at mene, at nok er nok. De henvender sig til Bilklage.dk, der nu er godt på vej til at blive et offentligt ankenævn. Vi istemmer partshaveren og nævnsformanden FDMs ønske om at drive ankenævnet mod yderligere seriøsitet, der kan medvirke til at skille de brodne kar fra autobranchen og højne vores image. Det kan vi aldrig få nok af.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096