23948sdkhjf

Bilforhandlerne står sammen mod Bilbasens højere priser

Ønsker at trække mindst 80 procent af deres annoncer fra Bilbasen til et andet alternativ efter prisforhøjelser på op til 81 procent.
De danske bilforhandlere vil ikke stiltiende acceptere den store prisforhøjelse på op til 81 procent, som Bilbasen indførte den 1. marts. På et møde i Odense blev medlemmerne af Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F, enige om, at de klart siger fra overfor, hvad de kalder Bilbasens eksplosive prisstigning.

Mere end ni ud af 10 forhandlere mener i en D.A.F.-undersøgelse, at de ikke får noget ekstra ud af Bilbasens prisstigning, som Bilbasen begrunder med udvikling af nye it-værktøjer og gratis annoncering på søstersitet i Tyskland, Mobile.de. Otte ud af 10 danske bilforhandlere overvejer et alternativ til salg af deres biler.

Bilbasen har ganske vist reduceret prisen for abonnementet per måned fra 700 til 400 kroner, men samtidig stiger prisen per bil fra 27 til 52 kroner. Har en forhandler 12 biler eller mere om måneden til salg på Bilbasen, er der tale om en kraftig prisforhøjelse, og prisforhøjelsen var netop det, som mødet i Odense drejede sig om.

D.A.F. oplyste, at en lille bilforretning, ifølge forhandlerforeningens udregninger, vil få en ekstra udgift årligt til annoncering hos Bilbasen på 6300 kroner, en mellemstor forretning 25.500 kroner og en stor forretning en ekstra udgift på hele 166.500 kroner.

- Husk på, at det er vore biler, som Bilbasen tjener tykt på. Det kan simpelthen ikke fortsætte, lød kommentarerne fra salen. Mange mente også, at den amerikanske ejer eBay åbenbart nu skal tjene de to milliarder kroner hjem, som købet af Bilbasen-huset med også Bilinfo og Den Blå Avis kostede, da indehaveren Karsten Ree solgte.

Det blev ligeledes nævnt, at Bilbasens søstervirksomhed i Sverige har trukket sig tilbage på grund af for stor konkurrence.

Vil styrke Biltorvet

Formanden for bilforhandlerne i D.A.F., Knud Nielsen, Opel- og Kia-forhandler i Nordsjælland, fortalte, at formålet med mødet var at lytte og få gode idéer. Han fik mange gode forslag med sig hjem, sammen med adm. direktør Jens Brendstrup, D.A.F.

Alle de fremmødte bilforhandlere var enige om, at der skal gøres noget, og det skal ske hurtigt. Både Knud Nielsen og Jens Brendstrup udtalte, at Bilbasen hverken er til at hugge eller stikke i.

De fleste var enige om, at D.A.F.s eget nethandelssted Biltorvet skal markedsføres langt bedre. Det er nu op til Claus Nyboe hos D.A.F. at få det på plads i en fart.

- Det kræver en samlet indsats fra alle forhandlere, lød opfordringen fra Claus Nyboe.

Stor spørgelyst

Der var mødt 36 forhandlere frem fra hele landet. Knud Nielsen mente, der burde have været flere hundrede.

- Men de mener sikkert, at det er klaret ved at udfylde det spørgeskema, vi har sendt dem, lød hans mulige forklaring på fremmødet.

Jens Bouet, direktør for Ford Forhandler Foreningen, oplyste, at samtlige Ford-forhandlere er vrede, men kan Biltorvet løse opgaven i stedet?, spurgte han.

- Vi skal træde på bremsen nu, ellers fortsætter Bilbasen bare derudad, tilføjede Jens Bouet, der havde lovet at give også forhandlerforeningerne fra Opel og Volvo et referat efter mødet.

En anden bilforhandler udtalte, at det måske er urealistisk at få alle bilforhandlere 100 procent med over på et nyt nethandelssted, men bare 80 procent vil kunne mærkes hos Bilbasen.

Møde 28. marts

D.A.F. skal have møde med flere interesseorganisationer mandag den 28. marts, hvor man forventer at nedsætte et hurtigtarbejdende udvalg. Motor-magasinet følger naturligvis, hvad D.A.F. kommer frem til i samarbejde med de øvrige organisationer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125