23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Caterham vil lege med de store

Engelske Caterham har ambitiøse planer. Det relativt lille selskab, som har mange års erfaring, har lanceret selskabets første sports prototype på motorsportsudstillingen i Birmingham.

Designet er sket med hjælp fra Lola, ligeledes et engelsk selskab med udvikling som det primære, mens motoren kommer fra Ford i form af en 2,0 liters Duratec med turbo, der yder mere end 300 hk.

Bilen vejer kun 600 kilogram og klarer 0-100 kilometer i timen på 2,5 sekunder med en tophastighed på 275 km/t. Undervogn og affjedring er den samme som Lola benytter i Formal 3 og WRC junior rallybiler, der kan justeres. Dækkene bliver de samme, som Cooper Tyre leverer til den engelske Formel 3 serie. Fælgene er fra ATS eller OZ, og bremserne er udviklet af AP Racing.

Det er planen at deltage i løb fra 2012, når den nye racer er færdigudviklet, men Caterham oplyser samtidig, at de planlægger en gadeversion og prototypen SP/300 Rs. Den årlige produktion af racerversionen er kun 25-30 enheder.

Caterham fortsætter med de bestående små gaderacere Super 7 og en nyere Super 8 med V8-motor og 400 til 500 hk, afhængig af model. Eksporten er de senere år udvidet til nye markeder. I Japan har selskabet for eksempel solgt 100 biler årligt.

Caterham udstillede på Tokyo Motor Show i 2009 for første gang, som den ene af kun tre europæiske bilproducenter, og med en ny importør og 15 forhandlere forventes salget at stige markant. Der kører enkelte Caterham sportsvogne i Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web04