23948sdkhjf

Hvem sagde blød hat

Den nye og velkørende Opel Astra Sports Tourer er allerede blevet en af de mest solgte biler kun få måneder efter lanceringen.
Den nye Opel Astra Sports Tourer stationcar er den mest solgte model blandt kompakte stationcars i Europa efter første kvartal i år. Derfor øges produktionen på fabrikken i polske Gliwice, Ellesmere Port i England samt på stamfabrikken i Rüsselsheim, hvor der nu gøres klar til produktion sideløbende med den større Opel Insignia-serie.

Med andre ord har kunderne taget den nye model til sig i en grad, der har overrasket Opel-ledelsen. Det er med disse facts, at vi sætter os ind i den nye model og starter en uges test af nyheden. Svaret var ikke længe undervejs: Opel Astra Sports Tourer er meget rummelig og kører fremragende. Med bagsædet i brug er der plads til 500 liters varer, og med nedfældet bagsæde 1550 liter fra gulv til loft. Rummet er meget regulært og nemt at udnytte.

Priserne er også vigtige, og her skal man huske på, at de jo er noget højere her i landet på grund af den enorme registreringsafgift og 25 procent moms. Testbilen kostede 411.161 kroner på grund af stribevis ekstraudstyr, mens billigste version koster 227.400 kroner med 1,4 liters 100 hk benzinmotor, der netop er blevet sat 22.000 kroner ned.

Herlig dieselmotor

Motoren i testbilen er 2,0 CDTI diesel, og den samme motor vi havde fornøjelsen af for nylig i den nye Saab 9-5. Den yder 160 hk, som i den lidt mindre Opel Astra Sports Tourer loves 19,6 kilometer per liter ved blandt kørsel. Vi kom ud med 15,9 kilometer per liter på næsten samme testrute som med den større Saab 9-5, hvor vi kom ud med 14,1 kilometer per liter med automatgear.

For begge nyheder en rimelig god brændstoføkonomi i forlængelse af de mange mindre biler, som vi på det seneste har måttet give fingeren nedad til, fordi de lover langt mere, end vi kommer ud med.

Det er en herlig motor, som oprindelig er udviklet af Fiat, dengang Fiat og GM-Opel samarbejdede omkring transmissioner og motorer med mere. Det er nu stoppet, men ikke resultaterne fra dengang. De lever videre.

Transmission er manuelt sekstrins, og de 160 hk trækker den hele 1642 kilogram tunge bil fra godt 60 kilometer i timen i sjette gear. Det er kort og godt en fin rejsevogn med masser af plads for den professionelle eller familien med plads til fem og det hele bagude. Undervognen er fast men komfortabel til den større last, bilen er godkendt til, og den må trække en trailer eller campingvogn op til 1400 kilogram på krogen med bremse.

Meget ekstraudstyr

Testbilen har det hele i udstyr, men prisen er også høj med flere store ekstraudstyrspakker med blandt andet navigation, justerbart armlæn, sportchassis og Flexride justerbar undervogn med "Sport" og Komfort" eller automatisk tilpasning efter kørestil, 18" letmetalfælge, xenon lygter med kurvelys, automatisk op- og nedblænding af det lange lys, multijusterbart rat, læderindtræk, sportssæder med justerbar lårstøtte, mørktonede sideruder, tolags metalfarve med mere. En stor omgang ekstraudstyr, som giver prisen retfærdighed, men kan man undvære det nævnte, og gerne nøjes med en mindre benzinmotor, er prisen som nævnt fra kun 227.400 kroner, uden at Opel går på kompromis med sikkerheden, der er tip-top i hele programmet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067