Skyactiv sparer masser af brændstof
Mazda introducerer spændende nyudviklinger i sin crossover CX-5, der kommer i alle fremtidige Mazda-modeller.
Skyactiv udviklingen er blevet gennemtestet i den nuværende Mazda6-serie i Japan. Den første bil, som kommer på markedet med den nye udvikling, er crossover-modellen CX-5, der kommer til salg hos forhandlerne i løbet af foråret. Udviklingen omfatter mange interessante komponenter og dele på de nye Mazda-modeller såsom letvægtsophæng, stempler for bedre og renene forbrænding og videreudvikling af både benzin- og dieselmotorer.
Høj og lav kompression
Benzinmotorerne vil arbejde med en kompression på 14,0:1, hvilket er det hidtil højeste i en benzinmotor. Det skulle give en benzinreduktion på 15 procent, sammen med de nyudviklede stempler. Samtidig bliver det maksimale drejningsmoment højere med bedre trækkraft fra de lavere omdrejninger og i mellemområdet.
Også de nye dieselmotorer kommer med kompressionsforholdet 14,0:1, hvilket er lavere end tidligere. Mazda mener, at dieselmotoren kan reducere forbruget med op mod 20 procent og få renere forbrænding uden udstødningsefterbehandling, og med turbolader et højere omdrejningstal på op mod 5200 o/m.
Nye automatgear
Skyactiv udviklingen omfatter også nye automattransmissioner kombineret med dobbeltkobling, der har resulteret i et miks af det manuelle gear og den traditionelle automattransmission, med bedre virkningsgrad og en reducering af forbruget på syv procent. Samtidig er den manuelle transmission blevet meget lettere og mere kompakt, hvilket også, ifølge Mazda, vil reducere forbruget.
Den centrale løsning til sænkning af CO2-udslippet er desuden en reduceret karrosserivægt, der er otte procent lavere end et traditionelt karosseri, som også er 30 procent mere stift end normalt, takket være en ny konstruktion i højstyrkestål. Sammen med de nye hjulophæng reducerer det egenvægten med op til 14 procent.
Alle de kommende Mazda-modeller bliver udviklet efter samme opskrift, som er fundet hos Mazda i Hiroshima med leverandørernes hjælp.