23948sdkhjf

Underleverandørerne kan ikke følge med bilproducenterne

De tyske bilproducenter fra Audi til BMW, Porsche og VW sælger så mange biler, at leverandørerne har svært ved at følge med. Forleden kom det frem i tysk presse, at der er flere måneders leveringstid på visse modeller fra Audi.

Salget hos Audi steg med 22,6 procent i januar til 95.400 enheder, det største salg i en enkelt måned. BMW solgte 105.177 enheder inklusive Mini og Rolls-Royce, et plus på 28 procent. Mercedes solgte 89.400 biler af mærkerne Mercedes, Smart, AMG og Maybach. Kernemærket Mercedes tegnede sig for en fremgang på 23 procent til 82.700 biler.

Porsche flytter en del af Cayman og Boxster produktionen til Osnabrück for at følge efterspørgslen, der er stigende fra Mellemøsten og Afrika. VW er kørt ind i samme problem med stigende efterspørgsel til eksport og har set sig nødsaget til at indføre treholdsskift på hovedfabrikken i Wolfsburg for at tilpasse produktionen til leverandørernes mulighed for at levere dele og komponenter.

Bosch, verdens største leverandør til bilindustrien, kom ud af 2010 med den hidtil største omsætning i selskabets 125-årige historie. En talsmand i Stuttgart udtaler, at situationen er tilspidset: "Vi havde ikke ventet denne pludselige stigning fra vore kunder efter et svagt 2009, men vi gør alt for at tilfredsstille kunderne", udtaler Thomas Knoll fra Bosch.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094