23948sdkhjf

Kvinderne sender bilen på værksted

Foredragsholder Anna Thygesen kender til fordomme om kvinders forhold til reparation og service af biler.
Er der gennemsigtighed i prisen og er servicen i orden, så sender danske kvinder gerne bilen på værksted uden knurren i maven.

Det viser en rundringning til kvinder, der har fået sat et reparationstilbud eller et serviceeftersyn på bilen i udbud hos online værkstedsportalen autobutler.dk. Det er simpelthen en gammel fordom, at kvinder har berøringsangst over for biler, værksteder og mekanikere. Der skal bare være gennemsigtighed i service og i pris.

Ekspert i feminin købsadfærd Anna Thygesen kender til fordomme om kvinders forhold til reparation og service af biler. Som foredragsholder stod hun sidste år for oplægget "Nej, din kunde er ikke en idiot, hun er en kvinde" ved kåringen af årets kvindebil.

- Generelt står kvinder jo for flere og flere købsbeslutninger i familierne end før. Dette gælder bilkøb, men selvfølgelig også valg af værksted, siger Anna Thygesen.

- Den serviceydelse, som autobutler.dk tilbyder, lyder som noget, mange kvinder vil være positivt stemt overfor. Hele processen med at finde ud af hvilket autoværksted, der tilbyder hvad til hvilken pris, kan nemlig være nærmest angstprovokerende for kvinder – der er sikkert mange mænd, der også har det sådan.

Tryghed i prisen

De adspurgte kvinder lægger i den grad vægt på gennemsigtighed i servicen, når bilen skal på værksted.

- Jeg vil gerne have indflydelse på, hvad det er, jeg får for mine penge. Det var derfor en god oplevelse at prøve og sende et serviceeftersyn i udbud, siger 31-årige Lisbeth Bybeck Nielsen fra København.

Hos autobutler.dk mærker man også, at kvinder sørger for at sende bilen på værksted, når der er gennemsigtighed i servicen.

- Vi ser en tydelig tendens til at rigtig mange kvinder bruger autobutler.dk. Faktisk er det meget overraskende næsten halvdelen af vores brugere, siger partner i autobutler.dk Peter Michael Oxholm.

- Det har formentlig noget at gøre med, at det nu via internettet er blevet lettere og mere tilgængeligt at sende bilen på værksted. Indhenter man tilbud over internettet, har man et eller flere skriftlige tilbud, inden reparationen sættes i gang. Det vil sige, at man har den nødvendige information til at træffe et valg. Så slipper man også for at udstille sin egen uvidenhed nede på selve værkstedet.

Kvinder prutter ikke

Anna Thygesen mener, at det at kunne sidde derhjemme i ro og mag og studere forskellige tilbud og dernæst tage en beslutning givet er noget, mange kvinder synes om. Så er der også gennemsigtighed i både service og pris.

- Kvinder generelt synes, det er irriterende og uprofessionelt at skulle forhandle på den prutte-om-prisen-agtige måde, så hvis man kan hjælpe dem med at gøre hele autoværkstedsproceduren nemmere og mere gennemsigtig, vil det helt klart være en god idé, slutter hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078