23948sdkhjf

Bilejernes tilfredshed med deres biler stiger

Tilfredsheden med bilerne, værksteder og forhandlere stiger, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse, hvor Toyota endnu en gang er bilejernes favorit.
Toyota er igen det bilmærke, som danskerne samlet set er mest tilfredse med. Førstepladsen i FDMs store AutoIndex-undersøgelse sikres alene, fordi Toyotas værksteder og forhandlere er langt foran konkurrenterne, mens ejernes vurdering af selve bilen kun rækker til en plads som nummer fem.

Undersøgelsen, der gengives i maj-udgaven af medlemsbladet Motor, viser også, at bilejernes tilfredshed med deres egen bil, behandlingen på værkstedet og servicen ude hos forhandleren er steget for ottende år i træk. Hvor gennemsnittet i undersøgelsen i 2004 lå på 757 indekspoint ud af 1000, er det i dag steget til 810. En stigning på syv procent.

Med vurderinger fra 37.221 bilejere er AutoIndex Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, hvor bilejerne i undersøgelsen skal vurdere både

værksted, forhandler og bilens funktionalitet. At den gennemsnitlige tilfredshed er steget, ses blandt andet på afstanden mellem top og bund, som i år er blevet mindre. En af årets højdespringere er således Chevrolet, der også er det tredje mest solgte bilmærke i Danmark i første kvartal af 2011. Chevrolet er dog stadig bundprop i FDMs AutoIndex.

- De bilmærker, der er de mest solgte, er ikke nødvendigvis de bedste. Men det viser, hvor meget prisen betyder for bilkøbet, når slagtilbud og massiv markedsføring er med til at hæve middelmådige bilmærker og modeller op i toppen af salgslisterne. Omvendt kan man i AutoIndex se, at bilerne ikke scorer højt, når folk har fået et bedre kendskab til dem, siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Han kalder AutoIndex et godt forbrugerværktøj og supplement til Motors test for dem, der skal købe bil. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud, fra deres egne erfaringer og hverdagsoplevelser, bedømmer deres biler.

Hvad angår Toyota mener FDM, at førstepladsen ikke nødvendigvis fortæller, at Toyota har markedets bedste biler.

- Men der er til gengæld styr på alt det udenom, og folk føler sig godt behandlet, når de på den ene eller anden måde er i kontakt med Toyotas organisation. Her køber man ikke kun en bil, men en pakkeløsning, siger Søren W. Rasmussen.

Hele AutoIndex 2011-undersøgelsen kan læses i Motors majnummer eller på FDM.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063