23948sdkhjf

Da VW Type 1 blev for lille

Gennem 50’erne oplevede Tyskland et økonomisk "Wirftschaftswunder", og den populære VW Type 1 solgte utrolig godt overalt. Kunderne fik mere fritid og rejste mere. VW ledelsen i Wolfsburg spekulerede på, hvordan man kunne holde fast i kunderne, som eventuelt ønskede en lidt større bil. Resultatet blev Type 3 med en større version, der havde verdenspremiere på IAA i Frankfurt i 1961, hvor den tog tyskerne med storm.

Motoren i VW Type 3 var 1,5 liter, der ydede 54 hk, og efter samme luftkølede boxer-princip som Type 1 og 2, Transporteren, men den var fladere, og igen med baghjulstræk. Den havde to bagagerum, foran og bag, og pendulakslerne bag i Type 1 blev udskiftet til en mere moderne teknologi, som gav bedre sidevindsstabilitet. Bagsæderne også kunne foldes.

I 1963 kom en 1500 S med bedre udstyr, men fortsat 54 hk, og i 1965 1600 TL som Variant, hatchback. Karmann i Osnabrück udviklede den første model som cabriolet, der også blev en populær model.

I 1968 fik motoren en elektronisk styret indsprøjtningspumpe mod merpris, og en version havde automatgear, men i 1973, efter 12 år, var det slut efter en produktion på 2,6 millioner enheder, hvor mere end halvdelen var Variant-versionen. VW Type 3 blev afløst af den første Passat, der sammen med Golf-familien indledte en helt ny VW æra, som fortsætter den dag i dag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078