23948sdkhjf

Klodens bilindustri lider under jordskælvet i Japan

18 procent af verdens bilindustri er nede eller på lavt blus, og jordskælvet kan i værste fald betyde fem millioner færre producerede biler i år og prisstigninger.
Der kommer konstant nye oplysninger omkring eftervirkningerne af jordskælvet og den efterfølgende tsunami i Japan den 11. marts, samt flere efterskælv. Fords præsident for Nordamerika, Mark Reuss, kom med følgende udtalelse forleden i Detroit, der forklarer situationens truende situation for hele bilindustrien:

- Nogle af de mest højteknologiske automotive komponenter kommer fra Japan. Jeg tror, hele verden blev ændret den 11. marts. Det er vor tids mest alvorlige begivenhed, men det er svært at finde ud af, hvad der virkelig sker for tiden, og hvor længe det varer med de mange forskellige meldinger, vi modtager fra Japan. Bilindustrien ved faktisk ikke rigtigt hvad der foregår, og hvor længe det varer, sagde Mark Reuss.

Flere af de store komponentproducenter blev ramt, og mange bilproducenter har været nødsaget til at nedsætte produktionen i Japan og på eksportmarkederne på grund af manglende dele fra Japan, eller helt stoppe.

Fem millioner færre i år

I dag er 18 procent af bilindustrien nede, eller på lavt blus, på kloden efter jordskælvet i Japan. Et realistisk billede i dag er en lavere bilproduktion i år på op mod fem millioner biler på verdensplan.

- Nedgangen kan måske indhentes senere, men det er de facts vi desværre må se i øjnene i dag, udtaler Michael Robinet, direktør for IHS Automotive, der har specialiseret sig i prognoser i bilindustrien.

Situationen i Japan kan resultere i prisstigninger på nye biler, både fra Japan og andre producentlande, forudser et analysebureau i USA.

Medarbejdere afskediges

Mange bilfabrikker har afskediget medarbejdere. GM har besluttet at stoppe to af tre skift i Eisenach og Zaragoza, Ford i USA har flere fabrikker på stand-by. Renault og Volvo har snart problemer med manglende dele, og i Japan forværres situationen næsten dagligt.

Nye modeller bliver ikke lanceret før tidligst næste år. Det går blandt andet ud over stationcarversionen af Toyota Prius med flere. Seneste meldinger er, at leverandørerne i USA begynder at sende komponenter til Japan, ifølge Detroit Free Press.

Det er fortsat et stort spørgsmål, hvornår situationen igen bliver normal, og strømforsyningen er tilbage til det normale. Senest har Honda og Mazda meddelt sine forhandlere i Nordamerika, at man ikke modtager ordrer på biler fra Japan de næste mange uger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125