23948sdkhjf

CAD: Leasing-cirkusset ude af politisk kontrol

Bilforhandlere og autoværksteder udkonkurreres med statstilskud af skattefinansierede leasingselskaber viser afdækning i DR’s forbrugerprogram Pengemagasinet.
Et hurtigt valg og en kommende og varig skatteminister, der kan få ryddet op i moradset af lovregler og gråzoner, der præger afgiftsfastsættelsen af nye biler. Det er, hvad de frie værksteders og bilforhandleres organisation CAD håber og ønsker, især efter DR’s program Pengemagasinet forleden. Her blev der sat fokus på det, CAD kalder cirkusset omkring de store bankejede leasingselskaber, der med større og større hastighed er ved at overtage hele autobranchen, på lang sigt til skade for forbrugerne.

Fra CAD siger direktør Erik S. Rasmussen, at man i autoværkstedernes brancheorganisation længe har ventet på, at medierne, og ikke mindst politikerne, vil rette fokus mod det bilafgiftcirkus, der foregår i leasing-branchen med skattefinansierede midler.

- DR lykkedes med, på en pædagogisk måde, at illustrere, at skatteborgerne og de forbrugere, der køber deres nye bil til ejendom, er med til at betale for, at landets bankejede finansieringsselskaber kan pumpe nye biler ud i markedet på ekstremt lempelige vilkår.

- Det hele foregår ved at finansieringsselskaberne slipper væsentlig billigere, når de skal betale lavere registreringsafgift til staten af den nye bil, end den afgift, der skal betales, når bilen købes af en forbruger til ejendom. Der er således tale om en forskelsbehandling, som ingen kan være tjent med, tordner Erik S. Rasmussen.

Frygter monopoltilstande

Fortsætter denne tendens, mener CAD, at staten mister endnu flere provenu-milliarder end de fire milliarder kroner, staten har mistet i 2010 på det, som også DR-programmet beskrev som det rene afgiftscirkus.

CAD frygter desuden, at de store bankejede leasingselskaber desuden vil få en monopollignende status – og så bliver det ikke sjovt for landets godt to millioner bilejere, anfører brancheorganisationen. CAD fortæller, at autobranchen kan konstatere, at leasingaktørerne og bilimportørerne allerede nu er i fuld gang med at få kontrol over brugtvognsmarkedet, idet mange kanaler til omsætning af de brugte biler lukkes for branchens frie aktører.

Politikernes blinde øje

- Det mest beskæmmende er dog, at skiftende skatteministre vender det blinde øje til, hvilket både er uforståeligt og uacceptabelt. Det danske bilafgiftssystem er nu fuldstændig ude af både balance og kontrol fra myndighedens side. Det bekræftes – nærmest som en tilståelsessag – når skatteminister Peter Christensen, ifølge Pengemagasinet, nægtede at medvirke og kommentere programmets afsløringer. Helt uacceptabelt, siger Erik S. Rasmussen.

- I den frie del af autobranchen har vi intet imod konkurrence, heller ikke fra leasingselskaber, idet konkurrence kun er sundt for alle parter, og især for samfundet. Men når autoforhandlere og værksteder udkonkurreres af banker og deres leasingselskaber med "statsstøtte", uden at de ansvarlige politikere griber ind, så råber vi vagt i gevær og kræver politisk handling, siger Erik S. Rasmussen.

DR Pengemagasinet, der blev sendt onsdag den 30. marts kl. 21.25, kan ses på følgende link:

http://www.dr.dk/odp/player.html?http://...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109