23948sdkhjf

Foreslår ny struktur efter FDM skadeskritik

Bilbranchen ønsker ændrede samarbejdsforhold mellem forsikringsselskaberne og værkstederne i kampen om at højne kvaliteten.
Det er forholdet mellem forsikringsselskaberne og autobranchen, den er gal med, når FDM kan påvise i sin juni-udgave af Motor, at 86 ud af 100 biler er fejlbehæftede efter reparation. Det mener nybilforhandlernes organisation Bilbranchen under Dansk Industri, der foreslår at oprette ægte partnerskaber med langvarige samarbejdsaftaler mellem værksteder og forsikringsselskaber for at komme problemet til livs.

- En fejlprocent på 86 ved FDMs kontrol af biler efter skadesreparationer er naturligvis ikke tilfredsstillende, selvom det er vigtigt at bemærke, at der altovervejende er tale om kosmetiske fejl, som ikke har indflydelse på bilens sikkerhed. Netop fordi der primært er tale om kosmetiske fejl, er det på ingen måde realistisk at komme ned på nul fejl, mener Bilbranchens direktør René Tønder Nielsen.

Han mener imidlertid, at FDMs undersøgelse understreger behovet for en helt anden struktur inden for skadesreparationer, ikke mindst med hensyn til forholdet mellem værksted og forsikringsselskab.

- Værkstederne og forsikringsselskaber deler jo kunderne, bilisterne, og ingen af parterne kan være tilfredse med den nuværende situation. Vi skal have et ægte partnerskab frem for den kontinuerlige kamp om økonomien og den årlige "læggen-arm" om priser og så videre - en kamp, som værkstederne næsten altid taber, mener René Tønder Nielsen.

Aftaler på 3-5 år

Han foreslår at lave langvarige aftaler, for eksempel på tre til fem år, mellem værksted og forsikringsselskab, så værkstedet bedre kender de fremtidige vilkår, og derfor kan tillade sig at investere langsigtet i at højne kvalitet og service på skadesværkstedet.

- Det kunne ske efter "åben-bog"-princippet, så effektivitetsforbedringer, som kunne finde sted i et samarbejde mellem værksted og forsikringsselskab, kommer begge parter - og dermed også bilisterne - til gode. Så vil der være flere tilfredse bilister og en bedre rentabilitet på skadesværkestedet - og de to ting hænger utvivlsomt sammen, understreger branchedirektøren.

F&P: Hus forbi

Forsikringsselskabernes brancheorganisation F&P vil og kan ikke forholde sig til forslaget på grund af Konkurrenceloven. Herfra siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, at pris og vilkår er de enkelte selskabers domæne, idet F&P udelukkende arbejder erhvervspolitisk for branchens overordnede rammevilkår.

- Jeg er enig i, at fejlraten må ned. Det er værkstedernes ansvar at udføre reparationsarbejdet korrekt ud fra de givne vilkår – de kan vælge at udføre arbejdet eller lade være, siger Hans Reymann-Carlsen. Han tilføjer, at F&Ps deltagelse i Skadesrådet sammen med autobranchen primært omhandler Autotaks-systemet, og at deltagelsen gennem et år snarest skal evalueres.

Flest karrosserifejl

Ifølge FDMs undersøgelse af flere tusinde skadekontrollerede biler hos FDM Test & Bilsyn havde de fejlbehæftede biler i snit 4,2 fejl på typisk karrosseri, kølerhjelm, forskærme og lakering.

Gennem 20 år har FDM foretaget disse analyser, og de sidste otte år har FDM hvert år fundet fejl i otte ud af 10 biler, efter de har forladt skadesværkstedet. Det mener bilisternes organisation ikke er godt nok, især set i lyset af, at der ikke er bedring i fejlstatistikken.

- Som forbruger er det vigtigt, at man får rettet skaderne på sin bil korrekt. Både af kosmetiske og sikkerhedsmæssige årsager. Såvel bilens holdbarhed som dens værdi er forringet ved fejlreparation. Det er ikke acceptabelt, da man igennem sin forsikringspræmie netop har betalt for at blive holdt skadesløs, siger driftsleder i FDM test og bilsyn Brian Uldal.

Blandt de hyppigste fejl, FDM finder ved skadekontrol, er dårlig tilpasning af karrosseridele, dårlig rustbeskyttelse og kosmetiske fejl. Fejl der kan påvirke både bilens værdi og levetid, hvis de ikke udbedres korrekt.

Råder til uvildig kontrol

Sidste år blev der anmeldt 518.552 skader på biler til forsikringsselskaberne, der brugte omkring fem milliarder kroner på at udbedre disse.

FDM råder bilisterne til at kontakte sit værksted og få foretaget en uvildig skadekontrol, hvis der er mistanke om, at skaderne ikke er udbedret godt nok efter endt reparation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094