23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En tredjedel ned på grund af jordskælv

De japanske bilproducenter melder om begrænset bilproduktion trods bedring i landet.

Jordskælvet i Japan den 11. marts har som bekendt ramt en stor del af bilindustrien. Produktionen er ved at vende tilbage til det normale i Japan, mens man udenfor Japan forudser, at det først sker i slutningen af året.

Toyota, der var verdens største før jordskælvet, har meddelt den japanske presse, at der i år fremstilles 30 procent færre biler i Japan end oprindelig budgetteret. Sammen med den stigende japanske valuta, Yen'en, rammer det hårdt på pengepungen i årets regnskab.

På trods af de mange problemer forventer Toyota dog et overskud i årets regnskab, som slutter den 31. marts 2012, men det bliver mindre. Salget er også gået tilbage i Europa, men Toyota er optimistisk, når de forudser et salg i Europa på en millioner biler årligt fra 2013.

Honda har samtidig meddelt i Tokyo, at de forventer omkring 30 procent mindre overskud for indeværende regnskabsår.

Mazda fabrik i Mexico

Mazda oplyser, at overskuddet i år vil falde med mindst 16 procent. Samtidig har Mazda meddelt, at producenten opfører en ny bilfabrik i Mexico til 2,6 milliarder kroner, hvor der skal fremstilles Mazda2 og 3 om et par år i et årligt antal af 140.000 enheder. De skal sælges i Syd- og Mellemamerika.

Det nye selskab ejes af Mazda med 70 procent og Sumitomo Corp. Med 30 procent. Det er et af Japans største handelsselskaber.

Samtidig opretter Mazda et nyt selskab i Brasilien. Mazda oplyste forleden, at de stopper produktion af Mazda6 i Flat Rock syd for Detroit, men Mazda fortsætter samarbejdet med Ford, der også ejer en del af Mazda.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.266|