23948sdkhjf

Karrosseritopmøde i København

SKAD var vært for bestyrelsesmøde i AIRC med mange politiske emner.
- Bilproducenterne vil sikre, at kvaliteten opretholdes hos de frie værksteder, og derfor ønsker man en kvalitetsstandard, som dækker EU området. Her er AIRC Eurogarant standarden en af de få muligheder på opretterområdet. SKAD har rettigheder til Eurogarant-standarden i Danmark, og vi vil naturligvis skabe muligheden for at implementere denne standard, så SKAD værksteder kan få mulighed for at også i fremtiden at oprette og reparere biler, udtaler SKAD-direktør Thomas Krebs i forbindelse med et europæisk karrosseri-topmøde i København. Det fandt sted, da europæiske AIRC fredag den 28. januar holdt bestyrelsesmøde i Håndværkets Hus på Islands Brygge med deltagelse af medlemmer fra Holland, Belgien, Schweiz og England.

Selv blev Thomas Krebs, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark, valgt ind i bestyrelsen sidste år i kampvalg med Spanien.

- AIRC Tips systemet med tekniske informationer på karrosseriområdet vil ligeledes danne grundlag for at få adgang til tekniske informationer på karrosseriområdet fremover. Her skal det understreges, at AIRC Tips allerede anvendes af over 20.000 værksteder i Europa, og at også Audatex er begyndt at bruge dem i forskellige lande. Her i Danmark er F&P ansvarlig for Audatex systemet, som kaldes jo Autotaks. Hvor vidt F&P er interesseret i at indgå et samarbejde omkring AIRC Tips er på nuværende tidspunkt endnu uvist, oplyser Thomas Krebs.

Eurogarant

AIRC arbejder også på at udbrede en europæisk certificering af karrosseriværksteder, hvor AIRC i dag har den eneste godkendte og anerkendte certificeringsstandard i Europa. I takt med at SKAD medlemmer løbende uddanner sig inden for nye teknologier, vil SKAD ligeledes se på, hvordan man kan implementere både en certificeringsproces og implementering af Eurogarant kvalitetssystemet i Danmark, oplyser han.

- SERMI står for Security Repair and Maintenance Information, og er den information, de frie værksteder skal have adgang til, for at kunne reparere og oprette biler i fremtiden. SERMI er opbygget på en ISO standard og skal også håndteres af ISO organisationer i de forskellige EU lande. AIRC er en af de få organisationer, der sidder ved bordet ved forhandlingerne med EU kommissionen. Disse forhandlinger er vitale for at man i fremtiden kan få adgang til bilernes datastyringssystem, påpeger Thomas Krebs.

Bestyrelsen drøftede på mødet i København desuden en lang række politiske emner og nye tiltag, blandt andet markedsføring og uddannelse, som der løbende vil blive løftet sløret for.

Der er i øvrigt generalforsamling i AIRC i Wien i starten af maj 2011.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109