23948sdkhjf

Ministre: Elbiler skal larme mere

Brugerforsøg med elbiler passerer én million kilometer.
- I skal have gjort noget i forhold til støj, bemærkede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) efter sin første tur i en elbil. De øvrige trafikanter kunne ikke høre ham på en tur i København, som markerede den første af syv millioner kilometer i det toårige forsøgsprojekt "test-en-elbil".

- Det er som at gå fra skrivemaskine til computer, når man kører i en elbil. Acceleration - kørselskomfort - det hele – det er bare utrolig lækker kørefølelse, sagde en på forhånd begejstret klima- og energiminister Martin Lidegaard (R), som selv skal ud at købe en elbil. Han lovede en løsning på den manglende bilstøj.

- Vi har tit jyske elbilbilister, der besøger os i København, konstaterede adm. dir. Lars Bording fra Choosev, da de to ministre transportminister trillede ind på Christiansborg Slotsplads mandag 28. november i hver sin elbil.

Rækkevidden er udvidet

Elbiler har en længere rækkevidde i praksis end forventet, og 80 procent af opladningen foretages hjemme eller ved arbejdspladsen, viser de foreløbige resultater i "test-en-elbil", hvor hidtil knap 300 bilister har deltaget som testpilot i nogle måneder. Hver forsøgsbil er udstyret med en computer, der registrerer hver en detalje i kørselsmønsteret.

Selskabet har fremrykket investeringer i infrastruktur i form af teknologineutrale hurtigopladningsstationer, der kan bruges at stort set alle nye elbiler, pointerer Lars Bording.

Tanker vindstrøm

Næsten alle opladninger foregår på måder eller tidspunkter, der passer ind i idéen om ’smart grid’, hvor el-optankningen foretages uden for spidslast, så man kan udnytte billig overskudsstrøm ikke mindst fra vindemøller. - Det er godt nyt, at mere end 80 procent af opladningen bliver foretaget i hjemmet eller på arbejdspladsen. Det beskytter elnettet og man får mest mulig grøn strøm på bilen. Det giver den bedste energimix, når vi har bilen længe i stikkontakten, siger Lars Bording.

Testpiloterne kører dagligt samlet over 5500 km med de 170 elbiler, der foreløbig deltager med i projektet. De kører i gennemsnit godt 900 km om måneden i elbil. Testpiloterne i Faxe, som er den kommune med flest indbyggere, der pendler mere end 50 km om dagen, topper med gennemsnitligt 1400 km om måneden, oplyser Choosev.

Energiplanen

- Vi skal lave en national strategi for elbiler, der både skal hånd om infrastruktur, beskatning, transport og energisystem, lovede klima- og energiminister Martin Lidegaard.

Det involverer energi-, trafik-, skatte- og finansministerierne, så det kan nemt tage et halvt år.

I de igangværende forhandlinger om en ny energipolitisk aftale når ordførerne frem til elbiler den 16. december. Forliget ventes indgået i januar.

Grundlaget er udspillet "Vores energi" fra 25. november. Heri bebudes statslige midler til ladestandere.

- Vi skal have en uideologisk diskussion om den ladestruktur ligger bedst i privat eller offentligt regi eller i en kombination. Min indfaldsvinkel til den diskussion er: hvordan får vi mest klima ud af det? sagde Martin Lidegaard.

Nulafgift mangler i lovkataloget

Afgiftsfritagelsen for elbiler forlænges til udgangen af 2015, hedder det i energiudspillet. Imidlertid er denne lovændring ikke med i regeringens lovprogram resten af folketingssamlingen. Den tidligere regering bebudede den samme lovændring uden at gøre noget ved det til stigende frustration i elbilbranchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078