Ministre: Elbiler skal larme mere
Brugerforsøg med elbiler passerer én million kilometer.
- Det er som at gå fra skrivemaskine til computer, når man kører i en elbil. Acceleration - kørselskomfort - det hele det er bare utrolig lækker kørefølelse, sagde en på forhånd begejstret klima- og energiminister Martin Lidegaard (R), som selv skal ud at købe en elbil. Han lovede en løsning på den manglende bilstøj.
- Vi har tit jyske elbilbilister, der besøger os i København, konstaterede adm. dir. Lars Bording fra Choosev, da de to ministre transportminister trillede ind på Christiansborg Slotsplads mandag 28. november i hver sin elbil.
Rækkevidden er udvidet
Elbiler har en længere rækkevidde i praksis end forventet, og 80 procent af opladningen foretages hjemme eller ved arbejdspladsen, viser de foreløbige resultater i "test-en-elbil", hvor hidtil knap 300 bilister har deltaget som testpilot i nogle måneder. Hver forsøgsbil er udstyret med en computer, der registrerer hver en detalje i kørselsmønsteret.
Selskabet har fremrykket investeringer i infrastruktur i form af teknologineutrale hurtigopladningsstationer, der kan bruges at stort set alle nye elbiler, pointerer Lars Bording.
Tanker vindstrøm
Næsten alle opladninger foregår på måder eller tidspunkter, der passer ind i idéen om smart grid, hvor el-optankningen foretages uden for spidslast, så man kan udnytte billig overskudsstrøm ikke mindst fra vindemøller. - Det er godt nyt, at mere end 80 procent af opladningen bliver foretaget i hjemmet eller på arbejdspladsen. Det beskytter elnettet og man får mest mulig grøn strøm på bilen. Det giver den bedste energimix, når vi har bilen længe i stikkontakten, siger Lars Bording.
Testpiloterne kører dagligt samlet over 5500 km med de 170 elbiler, der foreløbig deltager med i projektet. De kører i gennemsnit godt 900 km om måneden i elbil. Testpiloterne i Faxe, som er den kommune med flest indbyggere, der pendler mere end 50 km om dagen, topper med gennemsnitligt 1400 km om måneden, oplyser Choosev.
Energiplanen
- Vi skal lave en national strategi for elbiler, der både skal hånd om infrastruktur, beskatning, transport og energisystem, lovede klima- og energiminister Martin Lidegaard.
Det involverer energi-, trafik-, skatte- og finansministerierne, så det kan nemt tage et halvt år.
I de igangværende forhandlinger om en ny energipolitisk aftale når ordførerne frem til elbiler den 16. december. Forliget ventes indgået i januar.
Grundlaget er udspillet "Vores energi" fra 25. november. Heri bebudes statslige midler til ladestandere.
- Vi skal have en uideologisk diskussion om den ladestruktur ligger bedst i privat eller offentligt regi eller i en kombination. Min indfaldsvinkel til den diskussion er: hvordan får vi mest klima ud af det? sagde Martin Lidegaard.
Nulafgift mangler i lovkataloget
Afgiftsfritagelsen for elbiler forlænges til udgangen af 2015, hedder det i energiudspillet. Imidlertid er denne lovændring ikke med i regeringens lovprogram resten af folketingssamlingen. Den tidligere regering bebudede den samme lovændring uden at gøre noget ved det til stigende frustration i elbilbranchen.