23948sdkhjf

Lille dims sparer millioner

Falck forventer at spare Arriva for fire millioner liter brændstof.
Et nyt intelligent flådestyringssystem fra Falck ligner lidt et Columbus-æg: Falck Sirius-systemet analyserer chaufførers kørevaner og optimerer kørslen, så virksomheden opnår markante besparelser på brændstof, tid, økonomi og CO2-udslip.

Arriva er næsten i mål med at implementere flådestyringssystemet Sirius, og Netbus er lige gået i gang. Fælles for begge virksomheder er, at de allerede i 2010 opnår væsentlige besparelser med Falck Sirius, som gør det muligt at optimere kørslen i samarbejde med chaufførerne.

Systemet analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer. De sammenholdte data gør det let for vognmanden at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.

- Det unikke ved Falck Sirius-flådesstyringssystem er, at det analyserer data ud fra tre teknologier.

Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt, siger Leif Søndergaard, markedschef for Transport- og Industrisektoren, Falck.

Store besparelser

Arriva og Netbus kan allerede nu se frem til store besparelser med hjælp fra Falcks flådestyringssystem.

2.300 Arriva-busser i Norden er ved at få installeret systemet, og det vil betyde en besparelse på fire millioner liter brændstof. Derudover forventer de danske Arriva-busser at nedsætte CO2-udslippet med hele 12.000 tons i 2010.

- Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på blot et halvt år, og det er derfor en rigtig fornuftig investering. Efter flere tests har det vist sig, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader, siger projektchef Lars Bonke, Arriva.

Efter en endt køretur kan chaufføren se på flådestyringssystemet, hvor miljørigtig den samlede tur har været ved hjælp af lysdioderne i bussen.

Herudover kan lederen bruge systemets rapporter og data til en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning. Det kan fx være, at en chauffør - uden at lægge mærke til det - bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang. Og i en stor flåde betyder disse uvaner meget.

Overblik og kontrol

Flådestyringssystemet fra Falck giver overblik og kontrol over turen og kørslen, og chaufføren har enkelt og let mulighed for at ændre sine vaner.

Hvis transport- og logistikbranchen begynder at anvende løsningen, forventer Falck, at virksomhederne vil kunne opleve markante besparelser, og de vil samtidig udlede væsentligt mindre CO2.

Udover Arriva og Netbus har Nobina og en række andre transportvirksomheder vist interesse og er allerede ved at teste systemet på egne køretøjer.

Herudover er både Forsvaret i Tyskland og Danmark interesserede i systemet, der ved et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede 75 procent af skaderne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125