23948sdkhjf

Skrotplaster koster staten 10 millioner kroner

Den lavere reparationsgrænse træder i kraft nytårsdag.
Skatteminister Troels Lund Poulsens plaster på den lavere reparationsgrænse i form af et sikkerhedsudstyrsfradrag på 5120 kroner vil koste 10 millioner kroner i færre afgiftsindtægter, så indtægten bliver 110 millioner i stedet for 120 millioner kroner om året.

Desuden mister staten otte millioner kroner ved at lade den nuværende reparationsgrænse på 75 procent gælde uændret for motorcykler. Begrundelsen er, at motorcykler ikke er med i finanslovaftalen.

Det fremgår af skatteministerens vurdering af de økonomiske konsekvenser af de to ændringsforslag, som blev vedtaget ved andenbehandlingen i tirsdags (14. december).

Herefter var den endelige vedtagelse ved trediebehandlingen i fredags (17. december) kun en formalitet, så sænkningen af reparationsgrænsen fra 75 til 65 procent (og forsikringsgrænsen tilsvarende fra 65 til 55 procent) gælder fra 1. januar 2011.

Oprindeligt skønnede Skatteministeriet en varig afgiftsindtægt på 120 millioner kroner om året. Herefter kan man selv konkludere, at det justerede skøn må være 92 millioner kroner på skatteministerens computer.

Troels Lund Poulsen nævner intet om, hvorvidt det teoretiske indtægtstab skal dækkes på anden måde for at fastholde udsagnet om, at Forårspakke 2.0 er fuldt finansieret.

Mistro til beregninger

S, SF og R betvivler regeringens regnestykke over afgiftsindtægter fra den strammere reparationsregel.

Ændringen vedrørende de færdselsskadede køretøjer vil flytte arbejdspladser fra danske værksteder til fabrikker i bilproducerende lande, erklærer de tre partier samstemmigt i udvalgsbetænkningen.

"Da der samtidig er en stor klimabelastning ved at producere en bil, kan en hurtigere udskiftning af bilparken ikke påregnes at have positive miljøeffekter," fastslår de tre partier.

Ved førstebehandlingen pointerede skatteudvalgsformand Niels Helveg Petersen (R), at beskæftigelsen på bilreparationsværksteder vil falde til skade for unge, der ønsker at komme i automekanikerlære.

Den tekniske begrundelse

"Det foreslås, at retableringsomkostningerne vedrørende airbag kompenseres med 5120 kroner pr. bil, uanset hvor mange airbags der er i bilen. Lempelsen gælder for de færdselsskadede biler, hvor skadesrapporten omfatter retablering af airbags i den skadede bil. Beløbet svarer til det beløb, der maksimalt kan fratrækkes i den afgiftspligtige værdi, som udgift til airbags ved afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsen vil også gælde andre biler, for eksempel varebiler, hvor der ikke i øvrigt foreslås ændringer i reglerne," skriver skatteministeren.

Indtægten fra mersalget af nye biler er i øvrigt forsvundet i de øvrige ændringer omkring registreringsafgiften. Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) regner med uændret 14.990.000.000 kroner fra denne afgift næste år, altså 15 milliarder på nær 10 millioner. Dermed ventes købsafgiften på biler at indbringe 1,7 milliarder mere i 2011 end i år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078