23948sdkhjf

Godt gået, Marion!

GANSKE VIST ER DER svejseapparater på hendes Amager-værksted, men uden rustning eller brynje kastede folketingsmedlemmet gennem fem år, Marion Pedersen (V), sig som en anden Jeanne d’Arc med ildhu og mod i den forgangne uge ind i den politiske kamp om at nedkæmpe den forhadte reparationsstramning i finansloven. Som forsidestof i flere dagblade, og gennem interview i DR med statsministeren om sagen, der truede med sågar at vælte både finanslov og regering, fik det for alvor omverdenen til at få øjnene op for de urimelige vilkår og fejlagtige beregninger i finanslovforslaget, som autobranchens parter de sidste par uger har råbt op. Der har af flere analytikere i øvrigt været stillet spørgsmålstegn ved det rigtige i at aftale finanslov på et så spinkelt flertal som her – og ikke mindst om, hvorvidt de enkelte gruppemedlemmer i tilstrækkelig grad er med inde over emner, de kan føle sig berørt af. Et snarligt valg kan blive konsekvensen af de problemer, regeringen generelt er ude i om blandt andet udlændingepolitikken – der for en enkelt dag blev overskygget af frontløberen fra autobranchen.

MARION PEDERSEN ER blevet klandret, at hun bevægede sig ud i en sag af personlig interesse i kraft af ønsket om indtjening til sit værksted. Ja, sågar er det udtalt, at hun har ofret sit politiske liv for 15 minutters berømmelse ved at lægge sig ud med statsministeriet og Venstre-toppen. Men vi, der kender hende, ved, at når hun omtaler hjerteblod, er det ikke den bekæmpede drages men sit eget, der flyder for autobranchens ved og vel. Din Bilpartner-værkstedet på Amager har rigeligt at lave, og vil ikke lide nævneværdig nød under de nye reparationsgrænser. Så hus forbi.

STATSMINISTERENS NOGET "fluffy" udtalelser om hænder, der skal bruges til det, Danmark har brug for fremover, vidner ikke om den store indsigt i denne sag. Prioriteringen, der sender jobs til de nybilproducerende lande, er at ligne med at slippe en fugl for at fange ti på taget. Nuvel, politikere kan ikke være inde i essensen af alle mindre finanslovpunkter. Men på et pressemøde på en dag, hvor autobranchen er i centrum, må man kunne forvente mere raisson fra landets leder. Vi beder dig om, hr. minister, at tjene denne sag bedst muligt ved at lytte til Marion og de forslag, der kunne rette op på miseren: Måske at airbags blev fritaget fra reparationsgrænsen. Eller at grænsen blev progressiv alt efter bilernes alder. Uanset hvad ser det ud som om, at sagen har medført øget bevågenhed og - ikke mindst - flertal i Folketinget om, at der er et påtrængende behov for at få ændret bilafgifterne, der skaber flere problemer end godt er. Også i denne sag, hvor Marion førte an – godt gået!
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078