V-medlem tager forbehold mod finanslovsaftale
Venstrepolitikeren Marion Pedersen overvejer ifølge CAD sin stilling til lovforslag om nye reparationsgrænser. Løftebrud, kalder automekanikerne forslaget.
- Rigtig meget tyder på, at forslaget mere skader end gavner - både miljømæssigt og samfundsøkonomisk. Så er det da hovedløst at gennemføre det, siger Marion Pedersen ifølge en pressemeddelelse fra CAD.
Brancheforeningen påpeger, at forslaget foruden at medføre tab af cirka 1000 arbejdspladser virker stik imod sin hensigt om at fremme udbredelsen af miljøvenlige biler.
- En nedsættelse af grænsen for, hvornår en bil betragtes som totalskadet, betyder, at relativt nye, miljøskånsomme biler må smides på skrotpladsen, fordi der skal desto mindre til, førend reparationsgrænsen nås. Har forslaget til hensigt at fremme udbredelsen af miljøvenlige biler, er det herudover helt ude i skoven at forhøje den såkaldte bagatelgrænse fra 15.000 til 25.000 kroner. Det vil kun medføre, at et større antal helt gamle, miljøforurenende biler klarer frisag, siger direktør i CAD, Erik S. Rasmussen, der tilføjer, at det næppe er samfundsmæssigt rentabelt, når der flyttes arbejdspladser fra danske autovirksomheder til bilfabrikker på den anden side af jordkloden.
- Men værst er næsten, at der er tale om et eklatant løftebrud fra de selvsamme partier, der - inden de kom i regering - tværtimod lovede helt at afskaffe reglerne om reparationsgrænser, fortsætter Erik S. Rasmussen, der udtrykker lettelse over at møde forståelse hos et Venstre-folketingsmedlem, der i øvrigt selv driver selvstændig autovirksomhed, nemlig Din Bilpartner Amager.