23948sdkhjf

Uklare konsekvenser af smøreolieafgift

Pr. 1. januar blev der genindført en afgift på smøreolier. Endnu er det dog uklart, hvordan afgiften påvirker branchen.
Smøreolieafgiften blev fjernet i 2002, da den var i strid med et direktiv om beskatning af mineralolie. Nu er fællesreglerne i EU blevet ændret, og afgiften er genindført.

Afgiften på smøreolie for 2010 er 246,9 øre eksklusive moms pr. liter og består af en energiafgift på 205,6 øre og en CO2-afgift på 41,3 øre.

- Det er for tidligt at sige noget om, hvad smøreolieafgiften har haft af konsekvenser. Der er kun gået godt to måneder, siden afgiften blev indført, men skal man sige noget om konsekvenser, må man se på sidste års salg holdt op mod dette års salg, siger Michael Mücke Jensen, teknik- og miljøchef i Mineralolie Brancheforeningen.

Der er en tendens til, at salget af smøreolie falder, men det skyldes ikke kun afgiften, forklarer han.

- Man skal være opmærksom på, at forbruget af smøreolie generelt er faldende, fordi biler får længere og længere skifteintervaller. Før kørte en bil 5-10-20.000 km, før der blev skiftet olie. Når sådan en bil bliver skiftet ud, bliver den erstattet af en bil, der kører 30.000 km, før der bliver skiftet olie. Hvis man skal sige noget om afgiftens konsekvenser, må man derfor også se på, hvilke biler der bliver skrottet, og hvilke biler, der kommer ind på markedet, uddyber han.

Branchen har protesteret mod, at afgiften blev genindført, fordi den ifølge brancheforeningen strider mod regeringens "grønne" intentioner.

Mineralolie Brancheforeningen har siden juli 2000 stået for indsamling og bortskaffelse af spildolieprodukter. Siden 2008 er 100 procent af den indsamlede spildolie blevet genraffineret, og produktet indgår som ny baseolie i smøreolieproduktionen. Derfor kan det samme produkt blive beskattet op til flere gange i produktets levetid og pålignet CO2-afgift uden at producere CO2.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172