23948sdkhjf

Når småt er godt - ny model fra Nissan

Den lille nye Nissan Pixo, søstermodel til Suzuki Alto, er endnu et alternativ i den billigere og mindre prisklasse.
Nissan får fremstillet sin Pixo hos Suzuki, som er tilført mindre ændringer i forhold til Suzukis Alto. De to modeller er netop kåret i England som nogle af de absolut mest benzinvenlige mindre biltyper. CO2-udslippet er kun 103 gram/km. Og den årlige grønne ejerafgift blot 520 kroner. Med firetrins automatgear dog næsten det dobbelte, 1020 kroner.

Nissan Pixo 1.0 68 hk koster fra 99.990 kroner, og med manuel aircondition 109.990 kroner. Med automatgear er prisen 129.990 kroner, hvilket synes meget i forhold til de manuelle versioner for biler i denne prisbillige kategori.

Suzuki Alto koster fra 98.990 kroner, og der er næsten samme priser for de øvrige versioner.

Suzukiejeren vil påstå, at han kører i originalen. Nissanejeren i den lidt bedre udstyrede version, men den har kun fået tre stjerner af fem mulige i EuroNCAP crashtesten. Det er ikke godt nok.

Fælles for de to små biler er, at de er i en rimelig kvalitet, selv om instrumentpanelet "lugter" lidt vel rigeligt af plastic. Det meget lille bagagerum er et andet problem. Kun 129 liter, som dog kan udvides til 367 liter med foldet bagsæde.

Udstyrslisten i Nissan Pixo er lang med tågelygter for og bag, tonede ruder, højdejusterbart nærlys, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, splitbagsæde 50-50, justerbart rat op-ned, elektrisk servostyring, tankklap med indvendig åbning og lommer i alle døre, radio med cd afspiller, MP3-kompatibel og to højtalere med mere. Hertil kommer hele sikkerhedspakken med det nyeste elektroniske udstyr såsom ESC og ABS med bremseassistent, børnesikring og to Isofix monteringspunkter ved bagsædet.

Ingen hoppen

En lille bil har det med at hoppe lidt ekstra på grund af den korte akselafstand, men Pixo’en klarer kørsel udmærket med en pæn komfort uden, at vi tænker nærmere over dette i det daglige.

Motoren er kun trecylindret på 996 kubikcentimeter. Det fornemmes ved kraftig acceleration, men ellers er der ikke meget støjudvikling undervejs. Den trækker sig selv fra cirka 60 kilometer i timen i femte gear, og effekten er som nævnt 68 hk, hvilket er nok til mange familiers ønsker, hvis det ikke skal gå for stærkt.

Nissan lover 22,7 kilometer per liter. Så langt nåede vi dog ikke i det kolde vejr, men 18,2 kilometer er udmærket. Den klarer 155 kilometer i timen på toppen og 0-100 på 14,0 sekunder.

Med automatgear lidt langsommere og et oplyst forbrug på "kun" 19,2 kilometer per liter. Biler i denne størrelse med automatgear går især mange ældre bilister efter. Her er den lille bilmodel et nyt tilbud.

Nissan yder tre års garanti eller 100.000 kilometer, tre år på lakken uden kilometer begrænsning og 12 år mod rustgennemtæring, samt Nissan Pan Europe vejhjælp i tre år eller 100.000 kilometer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093