23948sdkhjf

Postkort og tweets skal fremme elbilerne

Der skal ske en afklaring af elbilernes fremtid nu, mener brancheorganisationer, der lægger et lidt specielt pres på ministeren.
Dansk Energi og Dansk Elbil Alliance vil have elbilernes fremtid i Danmark afklaret nu. Derfor sendes der hver mandag i 2015 et postkort til energiministeren for at speede beslutningsprocessen på området lidt op, skriver branchenetværket energisupply.dk.

Elbiler er fritaget for registreringsafgift i Danmark i 2015, men om et år pålægges elbilerne i Danmark fuld registreringsafgift, hvilket skaber usikkerhed på markedet for elbiler. Regeringen har bebudet, at der arbejdes på sagen, men for at sagen ikke skal gå i glemmebogen, har Dansk Energi og Dansk Elbil Alliance besluttet at sende et lille huskekort til klima- energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen hver mandag i 2015 – eller indtil en beslutning er truffet.

Fremgangsmåden er urtodoks, men Dansk Elbil Alliances direktør Lærke Flader har ikke mistet troen på, at Rasmus Helveg Petersen tager deres henvendelse lige så alvorligt, som den er ment.

- Regeringen har lovet, at de vil komme med en løsning for elbiler lige efter nytår. Vores forventning er derfor, at Rasmus Helveg tager dette meget alvorligt, siger Lærke Flader til energisupply.dk.

Hun omtaler, at worstcase scenario er, at regeringen lader afgiftsfritagelsen udløbe, så elbiler efter 2015 beskattes ud fra det nuværende registreringsafgiftssystem.

- Dette vil bremse hele elbiludrulningen i Danmark, mens det ruller derud af i andre lande. Alene i Europa er elbilssalget fordoblet i 2014 i forhold til året før. Ingen lande pålægger elbilafgifter. Så hvis Danmark gør det, vil vi være det eneste land

Best case med løsninger

Heldigvis tror Lærke Flader, at vi ikke kommer til at skulle forholde sig til worst case scenario. Hun er langt mere positiv i sine forventninger og har et par løsningsforslag til regeringen.

- Det bedste scenarie er, at regeringen sætter en ambitiøs målsætning, som man gør i mange andre lande, for hvor mange elbiler man ønsker i Danmark i eksempelvis 2020, og så indretter afgiftssystemet så vi når denne målsætning. Det kunne for eksempel være, at elbiler om nogle år langsomt indfases i et registreringsafgiftssystem, som belønner miljøvenlige biler mest i et system baseret på bilernes tekniske kvaliteter og ikke på bilernes pris, som det er i dag.

- Indfasning af ny teknologi tager tid. Her gør vi op med 100 års vaner og betragtningen om biler som den ultimative frihed. Et egentligt gennembrud for elbiler kræver meget mere synlighed og meget mere formidling, flere konkurrencedygtige leasingtilbud - og dermed mindre usikkerhed om restværdier - og længere rækkevidde på batterierne, lyder det sammenfattende fra elbil-direktøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093