23948sdkhjf

Biltorvet betaler millioner tilbage igen

Overskuddet i bilforhandlernes aktieselskab bliver større end i 2013, lover Biltorvet A/S, der mener at portalernes rolle er ændret for altid – de burde betale forhandlerne for at generere bannertrafik frem for at kræve annoncebetaling.
408 selvstændige bilforretninger har aktier i det totalt brancheejede selskab Biltorvet A/S. Aktionærkredsen tegner sig dermed for langt over halvdelen af den professionelle bilhandel i Danmark, og de mange bilforretninger får ikke bare adgang til online annoncering i det daglige til favorabel pris - de får også en årlig bonus, når der er overskud at betale af. For 2014 bliver aktieudbetalingen større end i det første udbetalingsår 2013, lover direktør Claus Nyboe.

- Det er simpelthen en fornøjelse, at vi nu for anden gang kan sende godt to millioner kroner tilbage til aktionærerne som tak for tilliden, siger Claus Nyboe.

Formand for den otte personer store bestyrelse, bilforhandler Knud Nielsen i Nordsjælland, tilføjer, at intet tyder på, at det stopper her.

- Vi har skabt en fantastisk virksomhed helt fra bunden, som allerede giver godt med overskud. Samtidig har vi i bestyrelsen besluttet et budget for 2015, hvor vi har råderum nok til både at intensivere væksten og generere et millionoverskud til konsolidering af virksomheden, siger Knud Nielsen.

Bestyrelsen består udelukkende af brugtbilforhandlere og nybilforhandlere, hvilket skal sikre, at selskabet helt og holdent varetager bilforhandlernes interesser.

Bilportalernes nye rolle

Biltorvet A/S blev i første omgang skabt for at ændre hele konkurrencesituationen for bilportaler og bryde en konkurrents markedsdominans og forhøjede priser. Det mener selvskabet selv i den grad er lykkedes på grund af bilforhandlernes brede opbakning, og det samme er ved at ske for selve forretningsmodellen og eksistensgrundlaget for bilportaler, som vi kender dem.

Claus Nyboe uddyber, at bilforhandlerne i årevis systematisk er blevet fortalt, at en større tocifret andel af brugtbilsomsætningen direkte kom af annoncering på bilportaler, og derfor har bilforhandlerne været villige til at betale store summer for den form for annoncering.

- Men efter en nu toårig periode, hvor en stor del af bilforhandlerne har skåret op til 80 procent i deres annoncering på bilportaler væk, viser det sig, at de igennem mange år har overvurderet betydningen af at være til stede på de dyre bilportaler. Introduktionen af biltorvet.dk og sælgerarbejdspladsen AutoDesktop har sat en it forandrings- og moderniseringsproces i gang i hele bilbranchen. Men det mest revolutionerende er nok, at den øgede konkurrence, og de muligheder det har givet i forhold til at vælge bilportaler til og fra, har åbnet bilforhandlernes øjne for, at de astronomisk høje tal for besøg og sidevisninger, som bilportaler kan fremvise, ikke smitter af på salgstallene, siger Claus Nyboe.

Burde betale forhandlerne

Han mener, at de besøgende på bilportalerne et meget langt stykke hen ad vejen er ligeglade med, hvem der sælger bilerne. De besøgende repræsenterer dermed ingen værdi for de bilforhandlere, der betaler for at annoncere.

- Bilportaler bruges meget mere som et researchværktøj, hvor man bliver klogere på, hvilken bilmodel man skal gå efter i forhold til behov og økonomi. Men man finder ikke et konkret sted at gå hen og købe bilen. De høje besøgstal på bilportaler skyldes en kæmpestor skare af brugere, som bare er osere, der drømmer om at købe bil, uden at det bliver til noget, siger Claus Nyboe og fortsætter:.

- Værdien for forhandlerne af de mange osere på bilportalerne er meget begrænset, hvis den overhovedet eksisterer. For bilportalerne derimod er der under alle omstændigheder penge i de mange brugere og sidevisninger, for indtjeningen på for eksempel bannerannoncer er proportional med trafikken på portalen. Derfor kunne man jo godt argumentere for, at forhandlerne skulle have betaling for at stille deres bilannoncer til rådighed for bilportalerne, mener Claus Nyboe og vender således tingene på hovedet..

Mange værdiløse osere

At der er rigtig mange osere, som ikke repræsenterer nogen værdi for forhandlerne, underbygges ifølge Biltorvet af, at der hver måned "kun" sælges 10-20.000 brugte biler fra professionelle forhandlere, mens der, ifølge statistikkerne, er op mod en halv million besøgende på bilportalerne.

- Bilmarkedet er blevet langt mere gennemsigtigt for både køber og sælger. På de fleste bilmodeller er prisudsvinget marginalt. Så derfor vægter kunderne i højere grad forhold som nærhed og tryghed til forhandleren. Bilforhandlerne er ved at indse, at det er andre parametre end besøgende og sidevisninger på bilportaler, der påvirker deres bilsalg, siger Claus Nyboe.

Ønsker bedre hjemmesider

Denne udvikling mærker man også hos Biltorvet, hvor man oplever en eksplosiv stigning i interessen hos bilforhandlerne for bedre hjemmesider og markedsføring af egen forretning på internettet generelt. Det er som om, der er kommet en langt bedre forståelse for, at virksomhedens egen hjemmeside er en udvidelse af forretningens fysiske lokaler.

- Bilforhandlernes fokus online går imod mere selvstændig profilering direkte over for bilkøberne og mindre afhængighed af tredjeparts leverandører såsom bilportaler. Det er blandt andet via langt bedre hjemmesider med fokus på call to action og via målrettet bannerannoncering. På den måde er bilbranchen forandret for altid, og bilportalernes rolle en helt anden end hidtil, mener Claus Nyboe.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094