23948sdkhjf

Her er de sikreste biler i 2014

Euro NCAPs 40 crasthest i 2014 viser, at endnu ikke er alle producenter har formået at indføre det nye, avancerede sikkerhedsudstyr i alle klasser, og at store biler er sikrest.
2014 blev et travlt år for det fælleseuropæiske testsamarbejde Euro NCAP. 40 biler mødte i bogstavelig forstand muren, og ikke alle opnåede de eftertragtede fem stjerner. En lille uge inde i 2015 har Euro NCAP gjort "skaderne" op efter et travlt 2014. Af de testede biler klarede følgende sig bedst:

Stor familiebil: Mercedes-Benz C-klasse

Lille familiebil: Nissan Qashqai

Lille MPV: VW Golf Sportsvan

Lille SUV: Land Rover Discovery Sport

Minibil: Skoda Fabia

Dermed slutter et år, der på mange måder var en udfordring for bilproducenterne. Allerede ved årets begyndelse strammede Euro NCAP nemlig kravene til nye bilers sikkerhed, hvis de skulle opnå topkarakter i sikkerhedstesten. De nye krav omfatter automatisk nødbremse (AEB), ligesom der blev lagt mere vægt på sikkerhedsudstyr, som kan hjælpe bilister til at køre mere sikkert og undgå en ulykke. Men selv om langtfra alle biler klarede sig lige godt, opnåede en hel del biler de eftertragtede fem stjerner.

Resultaterne viser imidlertid en noget uens fordeling de forskellige kategorier imellem. Hvor alle de store familiebiler, der i 2014 blev testet af Euro NCAP, opnåede de maksimale fem stjerner, var Skoda Fabia den eneste minibil, der kunne bryste sig af samme antal stjerner. Det på trods af, at der blev testet hele 14 modeller i denne kategori.

I kategorien lille MPV var det kun VW Golf Sportsvan, der opnåede topkarakter, mens mere end halvdelen af bilerne i dette segment kun klarede sig til tre stjerner.

- Resultaterne for 2014 viser ikke bare, at det endnu ikke er alle producenter, der har formået at indføre det nye, avancerede sikkerhedsudstyr i alle klasser. De illustrerer også, at større biler er mere sikre end små biler, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

I alt fem helt eller delvist eldrevne biler var også til eksamen hos Euro NCAP. Her klarede Lexus NX sig bedst, efterfulgt af Tesla Model S.

Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen ønsker tillykke til de producenter, hvis biler er blevet testet som bedst i klassen.

- De er det konkrete resultat af producenternes hårde arbejde med at gøre biler sikrere år for år. I takt med at de nye sikkerhedsteknologier bliver mere udbredt, og omkostningerne falder, vil vi givetvis se flere producenter følge eksemplet fra de bedste bilmodeller, så den bedste sikkerhed kan tilbydes alle forbrugere, siger Michiel van Ratingen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094